Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Märts juhatas sisse aprilli müügibuumi
Tänavune uute sõiduautode müük jookseb juba mitmendat kuud kõigi aegade rekordigraafikus ning märtsis oli uute sõiduautode müük võrreldes möödunud aasta sama ajaga 13 protsenti suurem. Mullu müüdi märtsis 1282 uut sõiduautot, tänavu 171 võrra rohkem.
Võib eeldada, et aprillis suureneb uute sõiduautode müük veelgi, sest paljud tahavad uue auto ära osta enne 1. maid. Seda otsust sunnivad tegema peaasjalikult kaks tegurit: väljaspool Euroopa Liitu toodetud autodele lisanduv 10% tollimaks ning kapitalirendi sissemakse suurenemine käibemaksu võrra.
Mõnedki Jaapani autode müüjad tunnistavad, et ei tõsta pärast 1. maid hinda ning 10% jagatakse ära tootja, importööri ja edasimüüja marginaali arvel. Näiteks kavatseb seda teed minna Mazda. Samas on Kia teatanud, et on varunud aprilliks suurema laoseisu ning kõik ostjad, kes sõlmivad aprillis autoostulepingu, saavad selle kätte ilma lisanduva tollimaksuta ka siis, kui auto alles mais Eestisse jõuab.
Teine põhjus, kapitalirent, puudutab eeskätt eraisikutest autoostjaid, kes siiani said auto kätte soodsamalt, käibemaks arvestati jooksvalt juurde igakuistele maksetele. 1. maist tuleb aga käibemaks tasuda korraga ning ehkki hilisem kuumakse tuleb väiksem, kasvab uue auto sissemakse käibemaksu võrra. Just vajadus suurema rahasumma väljakäimiseks sissemaksuks võib kujuneda paljudele takistuseks uue auto liisimisel.
Mis puudutab aga märtsi müüki, siis oli see eriti tähelepanuväärne Renault?le, mis esmakordselt ajaloos ületas maagilise 100 auto piiri. Autode Müügi ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) andmetel müüdi märtsis 102 Renault?d, millest Autori ASi panus oli 61 ja ABC Motorsi osa 41 sõiduautot. Lisaks müüsid Renault? müüjad kahe peale kokku ka 32 tarbesõidukit, ehk siis Renault? kogumüük oli märtsis 134 sõidukit. Müüduim Renault oli mahtuniversaal Scenic (43 autot), napilt, nelja autoga jäi temast maha Megane.
Müüduim automark oli märtsis Toyota, mis oma 172 sõiduautoga tegi samuti läbi aegade parima kuumüügi. Tõsi, vahe eelmise aasta maist pärineva tippmüügiga pole suur, vaid neli autot.
Kui arvestada kokku sõiduautod ja tarbesõidukid, oli esikohal taas Peugeot, mida müüdi ühtekokku 192 sõidukit: 132 sõiduautot ja 60 tarbesõidukit. Müüduima auto osas tõi märts kaasa uue liidri: nimelt osutus üle mitme aasta kuu müüduimaks autoks VW Golf (56 autot), mis edestas teisele kohale jäänud Mazda3 kahe auto jagu. Kolmandal kohal oli keskklassi kuuluv Peugeot 406, mida enne uue 407 tulekut sai osta üpriski soodsa hinnaga.
Kokku müüsid meie uute sõidukite müüjad Eestisse 1453 uut sõiduautot ja 314 tarbesõidukit, edasi piiri taha saadeti 82 sõidukit. Möödunud aasta märtsis müüdi lisaks 1282 uuele sõiduautole 224 tarbesõidukit, reekspordi osakaal oli 68 autot.
Kalle Kaldjärv, ASi Vilojett tegevdirektor:
Nagu igal aastal, nii oli ka tänavu märtsi algus meie jaoks suhteliselt rahulik. Ostjate aktiivsus tõusis oluliselt kuu lõpu poole. Kuid vähemalt hetkel tundub, et seoses 1. maiga mingit erilist ostubuumi ei tule. Aprill on alati olnud üks paremaid müügikuid ja seda ootame loomulikult ka sellelt aastalt. Mazda ostjatele 1. mai erilisi muutusi kaasa ei too, enimmüüdud mudelite (Mazda 3 ja 6) hinnad jäävad samaks. Väikesed muutused võivad toimuda Mazda Premacy ja MPV osas. Kehtima hakkava tollimaksu katavad paljuski tehas ja maaletooja.
Üllar Lanno, ASi Toyota Baltic marketingidirektor:
Aprillis on vähemalt Toyota osas kindlasti oodata rekordkuud. Kas või seetõttu, et tavapäraselt on müügikasv n-ö suurele Motorexile järgnevatel kuudel kaks korda suurem. Toyota müük näitab kindlat kasvutendentsi ja autode saadavuse osas oleme teinud eeltellimuse ennetamaks suurenenud nõudlust.
Võib eeldada, et müük kasvab enne 1. maid ka seetõttu, et teatav hinnakorrektuur ei jää tulemata. Paljuski aitab seda leevendada Motorex, kuna nii osalenud kui ka mitteosalenud firmad üritavad kõrgenenud tähelepanu taustal teha atraktiivsemaid pakkumisi.
Oma hinnatõusu ellimineerimiseks on Toyota juba mitu aastat lähendanud oma hindasid Euroopa keskmisele tasemele ning seetõttu oleme valmis pakkuma oma põhimudeleid 1. maist vaid mõneprotsendise hinnalisaga. Minimaalset kallinemist on oodata ka luksuslikel mudelitel, mis aga ei tohiks nende müüki takistada. Tavaliselt järgneb hinnatõusule mõnekuuline ?okiperiood, mis mõnevõrra langetab aastaks planeeritud 7?8% müügikasvu.
Toyota edu peamiseks võtmeks võib pidada järjepidevust. Seda nii kohalikus kui ka kogu maailma mastaabis. Eestis on Toyota edasimüüjad teinud suuremahulisi investeeringuid autokeskuste nüüdisajastamisse, silmas pidades klientide kõrgenenud nõudmisi. Samas oli Toyota turuliider ka mõned aastad tagasi ning kiites meie edasimüüjaid, võime taas tõdeda, et järjepidevus on viinud sihile.