Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallinna Sadam diskrimineeris Termoili
Sel esmaspäeval langetatud otsuses asus Tallinna ringkonnakohtu halduskolleegium seisukohale, et Tallinna Sadam oli võrdväärsete kokkulepetega kehtestanud eri äriühingutele erinevad kaubatasud, rikkudes sellega konkurentsiseadust. Ühe ostja ehk Termoili suhtes rakendatud hind ei saanud olla õiglane, kuna see ületas mitmekordselt Pakterminalile ja Eurodekile kehtestatud kaubatasusid.
Lisaks rikkus Tallinna Sadam konkurentsiseadust sellega, et rakendas võrdväärsete kokkulepete puhul erinevaid hinnakujundamise tingimusi. Tallinna Sadama kui loomulikku monopoli omava ettevõtte kõrval ei olnud Termoilil valikuvõimalusi ning sadamal oli võimalus kehtestada talle ebamõistlikke tingimusi, mis on aga konkurentsiseadusega keelatud. Teisisõnu, Tallinna Sadam kui turguvalitsev ettevõte kuritarvitas oma seisundit.
Termoili juhatuse esimees Viktor Butajev ei soovinud kohtuvaidlust omalt poolt kommenteerida. Samas on teada, et Termoili terminal koos vagunite tühjendamise estakaadidega asub erinevalt teistest operaatoritest väljaspool Muuga sadama territooriumi 7,5 kilomeetri kaugusel Maardus. Terminali ja sadamat ühendab Termoili rajatud torujuhe ning just sellest on ka tingitud Tallinna Sadama erinev suhtumine.
Tallinna Sadama turundusjuht Erik Sakkov ütles, et sadama poolt Termoilile kehtestatud tasud viidi Pakterminali ja Eurodekiga samale tasemele 2003. aastal. Sellest võib järeldada, et Termoil oli sunnitud alates 1996. aasast ehk ligi seitsme aasta jooksul maksma sama asja eest oma konkurentidest kaks korda rohkem.
Sakkov lisas samas, et selline juhtum on mõistagi ohumärk sadamale. Tema sõnul ulatuvad sellise olukorra tekke põhjused 90ndate keskpaika, mil Termoili omanik E.O.S. Eesti turule sisenes (Termoili ainuaktsionär on AS Esoil, mille kõik aktsiad kuuluvad ASile E.O.S.).
Oma vastuväidetes on Tallinna Sadam läinud veelgi kaugemale, viidates sellele, et E.O.S.-i omanikuks on Coastal Baltic Holding Company LTD, mille aktsiad kuuluvad omakorda firmadele Baltic Finance & Coastal Corporation, mis on aga ühinenud maailma ühe suurima energiakompaniiga El Paso Energy Corporation. Tallinna Sadama väidetel näitab see seda, et Termoil ei konkureeri ei Pakterminali ega ka ühegi teise kohaliku tegijaga, vaid on üks osaline rahvusvahelise naftasaaduste transiidi logistilises ketis. Ehk teisisõnu, Termoil kuulub hiidkontserni, mille finantsjõudu arvesse võttes ei ole Tallinna Sadamal tema suhtes turguvalitsevat seisundit.