Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Konkureerivad mobiilitootjad vähendavad Nokia edumaad
Kõik tänaseks esimese kvartali tulemused avaldanud suuremad mobiiltelefonide tootjad on positiivselt üllatanud ja jõudsalt käivet kasvatanud, samas kui Nokia ?okeeris kasumihoiatusega.
Läinud aastaga võrreldes kasvas USA Motorola mobiiltelefonide müügi käive 67%, Rootsi-Jaapani Sony Ericssoni käive 63% ning Lõuna-Korea Samsungi müük enam kui 50%.
Nokia mobiiltelefonide haru Nokia Mobiles seevastu teatas esimeses kvartalis käibe 15% vähenemisest 4,3 miljardile eurole.
Arvuliselt kasvas Nokia telefonide müük esimeses kvartalis 19%, 45 miljonile, maailma mobiiltelefonide turg kasvas samal ajal hinnanguliselt 25%. Üle hulga aja oli Nokia sunnitud möönma, et kasv jäi turu kasvust aeglasemaks. Ning esimest korda 1999. aastast müüsid suuruselt teine ja kolmas tootja kahepeale kokku mobiiltelefone Nokiast rohkem. Motorola müüs 25,3 miljonit ja Samsung 20 miljonit telefoni.
Analüütikute hinnangul on Nokia turuosa kahanenud läinud aasta viimase kvartali 37 protsendilt 35 protsendile. Sihiks võetud 40% turuosa on Nokial tihenevas konkurentsis järjest raskem saavutada, arvavad analüütikud.
Nokia juht Jorma Ollila põhjendab tagasiminekut puuduliku tootevalikuga keskmises hinnaklassis 200?300 eurot. Eelkõige on konkurendid edukamad olnud kaamera- ja värvilise ekraaniga telefonide osas. Samuti on meeldinud konkurentide klapiga mudelid, millele Nokia õigel ajal ei panustanud.
See on Nokiale põhjustanud turuosa kaotust näiteks Euroopas, kus telefoni keerulisema mudeli vastu vahetades on inimesed eelistanud Nokia konkurente. Aasias ja Ladina-Ameerikas, kus valdavalt ostetakse alles esimesi telefone, on Nokia turuosa jätkuvalt tugev. Ent siingi kasvab konkurents odavate Aasia tootjate poolt.
Nokia loodab turuosa tagasi võita üheltpoolt marginaalide arvel, alandades telefonide hinda. Teisalt tuleb Nokial tänavu välja kokku vähemalt 40 uut mudelit. Samas kulub uue mudeli tutvustamisest kauplusesse jõudmiseni kuni pool aastat.
?Arvame, et lähemad kuus kuud tuleb Nokial pühendada languse pidurdamisele. Alles neljandas kvartalis saavad nad hakata turuosa tagasi võtma,? ütles konsultatsioonifirma Gartner analüütik Ben Wood.
Osa analüütikuid usub, et Nokia saab tootevaliku uuendamisega aasta lõpuks mõõnast üle. Teised hoiatavad, et Nokial saab raske olema oma varasemat ülekaalukat edumaad tagasi võita, sest ka konkurendid tulevad välja uute atraktiivsete mudelitega. Teine oluline tegur on, et operaatorfirma Vodafone ja mitmed teised suured operaatorfirmad soosivad Nokia asemel Jaapani ja Korea telefonitootjaid.
Mobiiltelefonide tootjate hinnangul lööb mobiiltelefonide müük maailmaturul tänavu uue rekordi. Prognoositakse 540?570 miljoni telefoni müüki võrreldes aastal 2003 müüdud 20 miljoni telefoniga.