Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sõidukite käibemaks võib väheneda
Kui enne ELiga liitumist kehtiva KMSi järgi maksustatakse imporditud sõidukeid vastavalt kehtivale kataloogihinnale, siis pärast liitumist makstakse käibemaksu vastavalt tolliväärtusele, milleks on üldjuhul tehinguväärtus.
?Tehinguväärtus on see väärtus, mille isikud ise oma ostu-müügidokumentidesse sisse kirjutavad,? ütles maksu- ja tolliameti vanemspetsialist Krista Tutt.
Praegu kehtivad kataloogid võeti sellepärast kasutusele, et välistada olukorda, kus isikud ise panevad dokumentidesse väga madalad hinnad, näiteks auto maksumus 100 eurot, ja vähendavad sellega maksusummat.
Lisaks käibemaksule võib kolmandast riigist sissetoodavale kaubale osaks langeda ka tollimaksuga maksustamine, see sõltub kaubakoodist. See tähendab, et käibemaksuga maksustatav summa kujuneb kauba hinna ja tollimaksu summana ning see ei pruugi ausa deklareerija puhul olla väiksem summa kui senini, märkis maksu- ja tolliameti tariifide talituse juhataja Sirje Põldre.
?Maksustamisega on veel nii suur segadus, et täna ei tea keegi, mismoodi neid makse maksma hakatakse,? ütles Honda Europe?i Baltimaade müügidirektor Tõnu Vahtel.
Esma Auto müügidirektori Hindrek Männiku sõnul puudutab muudatus kasutatud autode müüjaid, mitte uute autodega kauplejaid.
Kui importija poolt deklareeritud kauba tolliväärtus ei ole tollile vastuvõetav ja on põhjendatud kahtlus deklareeritava tolliväärtuse õigsuses, võib toll mitte aktsepteerida tehinguväärtust tolliväärtusena. Importijale antakse võimalus tõendada deklareeritav tolliväärtus teatud tähtaja jooksul, mille järel teeb toll tolliväärtuse määramise otsuse ühe aasta jooksul asjaomasele isikule lisateabe andmiseks määratud tähtpäevast arvates.
Pärast 1. maid väljastpoolt Euroopa Liitu imporditud sõidukite puhul kuulub tasumisele nii tolli- kui ka käibemaks. Üldine reegel on, et enne liitumist EList või liituvatest riikidest Eestisse eksporditud kaubale rakendatakse selle vabasse ringlusse lubamisel enne liitumist kehtinud KMSi sätteid. Täpsemalt tähendab see, et liitumise hetkel vabatsoonis, transiidil, tolliladustamisel, seestöötlemisel, tollikontrolli all töötlemisel, ajutisel importimisel, ajutisel ladustamisel või pärast ekspordiformaalsuste läbimist transportimisel rakendatakse enne liitumist kehtinud KMSi sätteid. Kuna ELis olles uusi katalooge ei koostata, võetakse enne liitumist tolliprotseduuri võetud sõidukite puhul maksustamise aluseks viimase kataloogi hinnad. Kui kaup on enne liitumist sisse veetud kolmandatest riikidest, rakendatakse enne 1. maid kehtinud KMSi sätteid. Nii maksustatakse tolliladustamisel olev sõiduk, mis enne liitumist läbis ekspordiformaalsused Saksamaal, pärast liitumist vabasse ringlusse lubamisel kataloogihinna alusel. Tolliladustamisel olev sõiduk, mis enne liitumist läbis ekspordiformaalsused Venemaal, maksustatakse pärast liitumist tolliväärtuse alusel.