Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Järgmine nädal tuleb logistikas segane
ASi SP Transit tegevjuht Roman Loov soovitas logistikateenuse tarbijal koos teenusepakkujaga vaadata läbi kogu oma tarneahel, et selgitada välja võimalikud probleemid ja leida neile aegsasti lahendused.
Seda sellepärast, et ELiga liituvate riikide ametkonnad, aga sageli ka äriettevõtted ise ei ole Loovi hinnangul piisavalt ette valmistunud ELi laienemisege kaasnevate muutusteks rahvusvahelisel kaubaveol.
ACE Logistics ASi juhataja Andres Matkur leidis, et suure tõenäosusega on mai alguses toimuva üleminekuga tavapärasest segadust rohkem nii tollis kui ka tollimaaklerite töös.
Üldjoontes peaksid kauba eksportöörid ja importöörid Matkuri sõnul teadma üksikuid aspekte, mis puudutavad 1. maist tingitud muutusi. ?Kõikidele enne 1. maid teele pandud kaupadele tuleb tollivormistus läbi viia, ka juhul kui kaubad saabuvad sihtkohta peale 1.maid,? selgitas Matkur. ?Lisaks asendab ELi siseliikluses asendab tollivormistust statistiline aruandlussüsteem Intrastat, mille osas peavad kliendid otsustama, kas seda hakatakse ise tegema või kelleltki teenuse osutajalt sisse ostma.?
Sisseostu huvi korral oleks Matkuri sõnul mõistlik enne maid või kohe mai alguses teenuseosutaja välja valida ja kokkulepped sõlmida, et töö mööduks tõrgeteta. ?Kindlasti ei tasu jätta seda otsustamist viimasele hetkele nendel klientidel, kelle kaubavood on sagedad, sest puht füüsiliselt võib see statistika aruande täitmine lühikese aja jooksul üle jõu käia,? lisas Matkur.
Transpordi osas Matkur olulisi muutusi ette ei näe, kui siis ainult klientidele paremuse suunas, näiteks lühenenud transiitajad. ?Hinnatõusu transpordi osas vähemalt esialgu samuti ette näha ei ole,? selgitas Matkur.
Loov ennustas aga seoses kütuseaktsiisi ja üldise naftatoodete hinna tõusuga maailmaturul survet veohindade tõusuks. ?See puudutab eriti sisevedusid ja rahvusvahelisi vedusid lähipiirkondades, kus veotöö teostamiseks kasutatav kütus ostetakse täielikult või valdavalt Eestist,? lisas Loov. Kaugemate vedude osas on mõju kahtlemata samuti olemas, aga see on distantsist sõltuvalt mõnevõrra väiksem.
Lisaks ootab kolmandate riikidega kauplevatel klientidel tollivormistusega seoses toimuvad muutused, valmis tuleb olla, et tollivormistus muutub senisest keerulisemaks ja aeganõudvamaks. ?Muutub tolli jaoks riskikaupade nimistu, kuhu lisanduvad senisest olulisemalt suuremal määral põllumajandustooted. Riskikaupadega tegelemisel peavad ettevõtjad endale selgeks tegema kõik dokumentidele esitatavad nüansid, piirangud, kvoodid ja nii edasi,? lisas Matkur.
Matkuri andmeil tekitavad klientide hulgas täna küsimusi kolmandate riikidega kauplemisel kehtestavad tollimaksud ja kvoodid. Muid olulisi segadust tekitavaid valdkondi ma ei näe.
GNT Eesti ASi logistikajuht Annika Korjus leidis, et GNT on ühinemiseks nii valmis kui valmis hetkel võimalik. ?Meie valdkonda puudutava infot oleme püüdnud selgeks teha, kohendamist vajab veel pisut Intrastati aruande automaatseks koostamiseks kasutusel olev infosüsteem,? lisas Korjus. ?Ideaalis näeme, et pärast 1.maid saadetiste tarneajad ELi liikmesriikidest lühenvad ning tolliformaalsustega seotud tööde mahud kahanevad.?