Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mobiiltelefoni operaatorid ? väga head ettevõtjad
Mobiiltelefoni operaatorid on väga head ettevõtjad, sest nad oskavad oma äri hästi ajada - kasvab nii nende klientide arv kui kasumid. Korralikud kasuminumbrid ja kõrge rentaablus näitavad, et tegemist on hetkel Eesti kasumlikuma äriga. Samuti näitab see seda, konkurents telekomifirmade vahel väga tihedaks kujunenud ei ole ning turule mahuks kindlasti veel üks-kaks mobiilioperaatorit, aga ka seda, et ettevõtetel on kõnehindade langetamiseks ruumi veel küllaga.
Kolmapäeval tõi Radiolinja Eesti turule oma kõnekaardi ZEN, lükates käima mobiilioperaatoritevahelise rebimise uute klientide pärast soodsate kõnekaardi pakettide pakkumisega. Hinnasõjaks on seda toimetuse meelest palju nimetada ? lärm on suurem kui lahing ise, ettevõtete kasumimarginaale see kampaania suurt ei mõjuta. Aga melu käib asja juurde, tegemist on sooduskampaaniaga, mida operaatorid on ikka aeg-ajalt teinud ning mille eesmärk on pälvida potentsiaalsete klientide tähelepanu ja sel viisil oma turuosa suurendada.
Ka eelmisel aastal pakkusid nii EMT, Tele2 kui ka Raidolinja soodsaid lahendusi paljudele sihtgruppidele. Sidekulud kasvasid aga samal ajal statistikaameti andmeil 5,2%. Ettevõtted suurendasid turuosa, aga samas teenuste hinnad suurt ei langenud ning operaatorite majandustulemused tulid väga head. Paralleeli võib siin tõmmata kütusefirmadega: justkui käiks suur hinnasõda, kuid kasumi järgi olid kütusemüüjad eelmisel aastal edukaimad jaekaupmehed ning marginaalid ikka 10-30%.
Eelmisel aastal oli Tele2 rentaablus 35%, EMT-l 27% ja Radiolinjal 12%.
EMT klientide arv ületas märtsis poole miljoni piiri. Tele2 omab nüüd 37% mobiiliklientidest (umbes 390 000) ja Radiolinjal on umbes 170 000 klienti.
Tundub, et Radiolinja jäi oma kõnekaardi turuletulekuga lihtsalt mitu aastat hiljaks ja nüüd ei olegi neil muud võimalust tähelepanu võitmiseks, kui hind alla lasta. Teised operaatorid läksid pakkumisega kaasa. Ja seegi kord on operaatoritel pigem võita kui kaotada ? soodustused on peamiselt oma võrgu sisestele kõnedele, mis ei too kaasa märkimisväärseid kulutusi, täiendavad kulud teevad operaatorid tasa püsikundede arvelt, kellele soodustusi ei pakuta. Samas iga uus liituja genereerib käivet. Seega ei mõjuta praegused kõnekaardi soodustused kuidagi kasumimarginaale.
Tõelisest hinnasõjast pole operaatorid huvitatud ? kes ikka oma kasumi kallale minna tahaks. Pealegi on nõudlus on ikka veel suur. Ja uus tehnoloogia vajab uusi investeeringuid.
Samas, mobiiltelefoni klientide arv ulatub juba üle miljoni. Seega tuleb operaatoritel edasikasvamiseks hakata üksteiselt kliente üle lööma.
Murdepunkt võib tulla aasta lõpupoole, kui hakkab kehtima telekommunikatsiooniseaduse muudatus, mille kohaselt säilitab klient oma mobiiltelefoninumbri ka pärast operaatori vahetamist. Näiteks Soomes vahetas pärast uue korra kehtima hakkamist poole aasta jooksul operaatorit 700 000 klienti. See võib tähendada olukorra muutumist turul - paremaid pakkumisi mobiilioperaatorite püsikundedele, uusi teenuseid. Huvitav, mida operaatoreid järgmiseks välja mõtlevad?
Autor: ÄP