Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uuring tõi esile kolm tugevat ostukeskust
Emori jaeseire põhjal oli Tallinna ostukohtade võrdluses riiete ja jalatsite vallas tugev liider Kristiine keskus, kodumasinaid ostavad pealinnas tarbijad Kristiine keskusest enam ainult Sikupilli keskuse piirkonnas.
Samas lisandus hiljuti Tallinna kaks kaubanduskeskust, millest Ülemiste keskus tuleb Kristiinega samasse segmenti pakutava hinna ja kvaliteedi suhet arvestades ning kallim Viru keskus määratleb end moekauba müüjana nagu ka Kristiine.
Emori bränditurunduse suuna projektijuhi Aivar Voogi sõnul on praegu raske öelda, kes võiks olla kaotaja või võitja. ?Tundub, et ostjaid jätkub kõikidele suurematele keskusetele,? märkis ta.
Emori teise uuringu andmeil külastas kahe esimese avamisjärgse nädala jooksul Ülemiste keskust 22% Tallinna elanikest. Võrdluseks ? Lasnamäe Centrumi puhul oli vastav näitaja 12%, Kristiine ja Sikupilli Prismade regulaarne ostjaskond on 13?14% tallinlastest.
Tartus oli eri kaupade lõikes tipus Lõunakeskus, mis oli sama tähtis rõivaste ostukoht kui Tartu Kaubamaja, favoriit piirkonna kodumasinate müügis ja number kaks jalatsite müügis, jäädes ses vallas alla ainult Emajõe keskusele.
Tartus on keskuste osas konkurentsi kasvatamas eelmise aasta lõpus avatud 14 000ruutmeetrise rendipinnaga Eedeni keskus, järgmisel aastal peaks valmima Emajõe keskuse laiendus ning Tallinna Kaubamaja kontserni Tartu uus müügimaja.
Pärnus oli uuringu kohaselt konkurentsitu liider Port Artur, kust ostab kolmandik tarbijaid nii rõivaid, jalatseid kui ka kodumasinaid. Uuring Pärnus muid ettevõtteid ostukohtadena nimeliselt välja ei toogi. Samas on Pärnus praegu avamisjärgus kaubanduskeskus Papiniidus.
Emori jaeseire uuring tehti eelmise aasta lõpus.
Kristiine keskuse juhi Allan Remmelkoore sõnul jätkatakse ka keskuste laienenud konkurentsi tingimustes endisel suunal ehk rõivakaubamajana.
Hiljutisel kaubanduskonverentsil ütles Remmelkoor, et 2003 külastas Kristiine keskust 6,77 miljonit inimest ning keskuse kaupluste kogukäive oli hinnanguliselt 918 miljonit krooni (+15%). ?Rõõmu valmistab see, et rõivakaupluste käibe maht ? valdkond, mis on olnud meie peamine trump ja millele keskendume ka tulevikus ? kasvas ca 50%, ulatudes ligi 190 miljoni kroonini,? lausus ta.
Tartu Lõunakeskus laieneb tulevikus ja lubab esirinnas püsida ka kesklinna rajatavate kaubanduspindade kiuste.
?Mis iganes seal kesklinnas ei juhtu, Lõunakeskus jääb igal juhul sellele sekundeerima,? ütles Lõunakeskuse projektijuht Jaan Lott. Tema sõnul on keskuse klientidest pooled need, kes elavad Tartust kuni tunnise autosõidu kaugusel. Neile lisanduvad transiitkliendid.
Lott lausus, et Lõunakeskus kavandab laienemist. Keskuse uues osas keskendub arendaja autovaldkonnale ja vaba aja veetmise võimalustele.
Kindla positsiooniga Pärnu Port Arturi omanikud tahavad keskust kesklinnas veelgi laiendada ning linna serva rajada uue ostukeskuse.
Port Arturi positsiooni kommenteerides ütles ettevõtte nõukogu esimees Kaido Kruusoja, et kesklinn on Pärnu suuruses linnas selline koht, kus kaubanduses toimetamine on kõige aktiivsem.
?Ei saa öelda, et oleme enesekindlad, ikka peab midagi tegema,? viitas Kruusoja osaliselt valminud Port Artur 2 edasiehitamisele. Ka on plaan Tallinna tee otsal välja arendada uus tõmbekeskus.