Teisipäev 6. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Homsest saab Eestis arvele võtta ka eksootilisemaid autosid

Tõnu Tramm 30. aprill 2004, 00:00

Homsest jõustuva majandus- ja kommunikatsiooniministri määruse kohaselt on võimalik edaspidi võtta Eestis arvele ka selliseid sõidukeid, millel pole Euroopa tüübikinnitust, ehk anda neile üksik tüübikinnitus. Samas pole selle saamine sugugi lihtne.

?See ei ole nii, et suvaline inimene istub lennukisse ning kihutab Ameerikasse, ostab platsilt suvalise odava auto ja toob selle Eestisse,? lausus ARKi direktori asetäitja tehno- ja registreerimise alal Rein Einer.

Et ilma Euroopa tüübikinnituseta autole saada üksiktüübikinnitust, tuleb talle esmalt teha sertifitseeritud laboris test mürataseme, heitgaaside ja diiselmootorile ka diisli suitsususe kohta. Eestis selliseid laboreid ei asu, lähim koht on selleks Soomes Tamperes. Laborisse tuleb saata kõik autod, sõltumata sellest, kas nad on ühetüübilised või mitte. Näiteks Nissan Balti taotles üksiktüübikinnitust kolmele Infinitile ja ehkki nad on kõik 3,5-liitrise bensiinimootoriga, pidid katsetused läbima kõik kolm.

Kui labor tunnistab autod neis näitajates Euroopa tingimustele vastavateks, tuleb läbida Eestis kohapeal teine etapp. Siin tehakse juba põhjalikum tehnokontroll, kus jälgitakse tulesid, kiirusmõõdikuid, millel peavad olema kilomeetrid, mitte miilid, ja paljut muud. Kokku on nimekirjas poolsada näitajat, tehnonõuete vastavust võivad kontrollida vaid Tallinna, Tartu ja Pärnu ARKi bürood.

Kui ka need tingimused vastavad nõuetele, antakse sõidukile üksiksõiduki kinnituse tunnistus. ?Sisuliselt peab selle protseduuri käigus viima end samale tasemele kui uute autode ametlikud esindajad, kes nende küsimustega pidevalt kokku puutuvad. See eeldab päris põhjalikke eelteadmisi,? nentis Einer, kelle sõnul kehtib Lätis edaspidi sama süsteem, kuid veel rangem. Näiteks nõutakse seal ka pidurite kohta laboriteste ja vastavat sertifikaati ning ainsaks laboriks, mida Lätis tunnistatakse, on Saksa TÜVi labor, kuhu kõik autod tuleb saata.

Nissan Balti juht Leho Siimsen tunnistas, et nende jaoks on uus määrus üsna oluline, sest see võimaldab neil Eestis ametlikult müüa näiteks Infiniteid ja ka Põhja-Ameerikas väga populaarseid Nissan Muranosid. Mõistagi pole tegemist odava ettevõtmisega, sest iga auto tuleb eraldi sertifitseerida ja tehnonõuetega vastavusse viia ja seetõttu ei ole tegu mingi äriliselt kasuliku ettevõtmisega. Küll aga annab see võimaluse neile autoostjatele, kel on tõsine soov midagi erilist omada. Nissan Murano osas on üksiktüübikinnituse küsimus ajutine, sest kõigi eelduste kohaselt saab ta selle aasta lõpupoole ka Euroopa tüübikinnituse.

Kui siiani sai Eestis võtta ilma tüübikinnituseta arvele vaid kuni 1994. aastani toodetud autosid, siis alates homsest saab registreerida ka neid autosid, mille esmase registreerimise kuupäev on 1997 või varem.

Peamine, et need autod vastaksid täielikult meil kehtivatele tehnonõuetele. Näiteks on võimalik tuua kas või Venemaalt 1997. aastal toodetud Volga või Ameerikast sama aasta sportauto. Loomulikult jälgitakse hoolega seda, kas autol on ikka on suunatuled kollased, mitte punased, rool ikka vasakul pool jne. Parempoolse rooliga autosid saab arvele vaid erandjuhtudel, näiteks postiveoks, tähtajaliseks kasutamiseks teise ELi liikmesriigi kodanikule jms.

?Näiteks on Eestis olemas on üks uus Londoni takso, millega ei ole omanikul midagi peale hakata. See ettevõte ei tegele postiveoga, auto ei ole saadud pärandvarana ja ta ei kuulu ka ühegi teise erijuhtumi alla, mistõttu ei saa me teda arvele võtta,? lausus ARKi tehnoosakonna juhataja Andres Soots.

Lisaks uuele tüübikinnitusemäärusele peab ARK seoses Euroopa Liiduga veel mitmeid uuendusi läbi viima. Kõige esimesena jõuab inimesteni uus ELi registreerimismärk, mida loodame hakata väljastama juba juunis. Tootja on välja valitud ja esmaspäeval anname sisse esimese tellimuse. Tootja hinnangul suudavad nad hakata numbreid väljastama 1. juunist.

Samuti on käimas riigihange uute registreerimistunnistuste tootmiseks, mida hakkame väljastama tõenäoliselt alates 1. septembrist. Järgmine uuendus on meie kavas viia kõik tehnoülevaatuspunktid ühtsesse online-süsteemi ja see peaks rakenduma töösse 1. augustist. Ja kindlasti on veel paljusid huvitavaks teemaks uued Euroopa Liidu juhiload. Ka selles osas on riigihange lõppenud ning väljastamiseni loodame jõuda 1. novembriks. Lisaks on päevakorras ka teooriaeksami sooritamiseks vajaliku arvutiprogrammi töölejuurutamine. Vastav programm on Tartu ülikoolist tellitud ning selle aasta lõpukuudel loodame hakata teooriaeksameid vastu võtma juba arvutiprogrammi kaasabil.

Kusagilt on liikvele läinud jutt, et ARKi riigilõiv kasvab, kuid see ei vasta küll tõele.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing