Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uute autode vahendajate äri muutus seadusevastaseks
Aasta alguses laialt levima hakanud äritegevus vahendada erinevate riikide tolliladudest Eestisse soodsa hinnaga uusi autosid on eelmise nädala lõpust seadusevastane. 1. maist jõustunud grupierandi määrus sätestab reeglid uute sõidukite turustamiseks ELi territooriumil ning autotootjad võivad valida riigiti ainuõigusliku (eksklusiivse) või valikulise (selektiivse) turustamise. Ühes turupiirkonnas ei tohi neid kahte süsteemi kombineerida. Kõigi Eestis müüdavate automarkide (v.a Suzuki) tootjad on valinud valikulise turustuse. See tähendab, et tootja valib edasimüüjad kindlaksmääratud kriteeriumite alusel ning viimastel ei ole lubatud tarnida sõidukeid edasimüümiseks ettevõtetele, kes ei ole tootja kehtestatud ametliku võrgustiku liikmed, st nad peavad müüma lõpptarbijale.
Erinevalt varasemast lubab grupierandi reegel müüa ühes salongis (näiteks autokaubamajas) konkureerivaid automarke, kui müüja täidab kõik tootja kehtestatud kvalitatiivsed ja kvantitatiivsed nõudmised. Müüjatele esitatavad nõudmised on aga väga karmid. Kvalitatiivsed nõudmised puudutavad näiteks autovalmistajate korporatiivset identiteeti, personali oskusi ja koolitust, klienditeenindust, hoone arhitektuuri kuni mööbli ja seina värvideni välja. Nende täitmine eeldab miljonitesse kroonidesse ulatuvaid investeeringuid. See on ka põhjus, miks volitatud automüüjad Eestis on viimasel paaril aastal ümber ehitanud oma müügiesindused.
Seega kõik firmad, kes pole sõlminud autotootjaga esinduslepingut, saavad müüa praegu ning edaspidi üksnes kasutatud autosid. Kuna sellised firmad ei saa kasutada ametlikke tarnekanaleid, ei saa tarbija olla kindel, et sealt ostetud sõiduk on tehase garantiiga tagatud ning vastab meie turunõuetele. Tootja otsustab, kas nad tasuvad kahtlaseid kanaleid pidi ostetud sõiduki garantiiremondi kulud või mitte. Kui näiteks auto garantiiraamat ei vasta või pole täidetud tehase nõuete järgi ning sõidukit pole hooldatud või müügiks ette valmistatud vastavalt kehtivale korrale, tuleb remont suure tõenäosusega maksta autoomanikul endil. Eesti ametlikel margiesindustel pole siin sõnaõigust.