Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Alkoholimüügi ja -reklaami keelud Eestit kaineks ei tee
Üleeile kiitis Riigikogu sotsiaalkomisjon heaks alkoholi müügi keelamise üle Eesti õhtul kella 11 hommiku kella 8ni, samuti soovis komisjon alkoholireklaami keelustamist, kuid selle küsimuse otsustamine lükati järgmisele teisipäevale ? majandus- ja kommunikatsiooniministeerium reklaamikeeldu ei toeta.
Äripäev on alkoholireklaami täieliku keelamise vastu, samuti ei pea toimetus vajalikuks kehtestada öist alkoholimüügi piirangut.
Oleme alati pooldanud inimese vabadust otsustada ise oma asjade üle ? nii ka selle üle, mida ta millalgi oma teenitud raha eest ostab, sh alkohol. Samal ajal eeldame, et vabadus neid valikuid teha tähendab ka iseenda vastustuse tajumist. Paraku jääb asi ratsionaalsusest kaugele, kui mängu tuleb alkohol.
Statistika järgi oleme üks viinalembesemaid ühiskondi ? konjunktuuriinstituudi andmeil tarbime 10,9 liitrit puhast alkoholi iga elaniku (sh imikud) kohta aastas. Turistide arvele jääb sellest 0,6 liitrit. Soomes tarbib elanik aastas 9,3 liitrit. Ja ehk küll riigieelarvesse läheb aastas alkoholiaktsiisi enam kui miljard krooni, kulub mõõdutundetust napsitamisest põhjustatud halbade tagajärgede heastamiseks hoopis enam raha. Suure osa rasketest liiklusõnnetustest põhjustavad roolijoodikud, paljud tööõnnetused on töötaja enda purjus pea tulemus. Lisame siia purunenud perekonnad ja hooletusse jäetud lapsed.
Sedasi arutledes tahaks toimetus tõmmata kurjalt kriipsu peale igasugusele alkoholimüügile, mitte ainult öisele. Aga kavandatavad keelud ei muuda Eestit kainemaks ega vähendada alkoholi tarbimist noorte seas - need ei suuda muuta suhtumist. Just suhtumise muutumises on aga probleemi lahenduse võti.
Tõsi, reklaam mõjutab kõige enam noori. Ent ära keelata seda ei saa, see oleks ühe tegevusvaldkonna diskrimineerimine. Nii käsitab seda ka Euroopa Liit. Kui müük on lubatud, peab olema lubatud ka reklaam.
Nii alkoholi jaemüügile kui kange kraami reklaamimisele on juba kehtestatud ranged piirangud: vanusetsensus, müügikohad peavad vastama kindlatele tingimustele, tänavakaubanduses on alkoholimüük keelatud, kehtestatud on kõrge aktsiisimaks, sõidukirooli võib istuda vaid kaine peaga, alkoholireklaam televisioonis ja raadios on lubatud alates kella 21. Praegu ühestki neist ei peeta kinni. Toimetuse meelest tuleb maksma panna olemaolevad reeglid ja karmistada kontrolli - suur USA suudab seda teha, aga väike Eesti mitte. Kaupmeestelt, kes alaealistele meelemürki müüvad, tuleks karmid trahvid määrata või litsents hoopis ära võtta.
Ühes on toimetus siiski Riigikogu sotsiaalkomisjoniga ühel meelel ? alkohol jäägu tarbijamängudest välja, külmiku võitjale ei pea tõesti kaasa andma kasti õlut. Alkohol pole ju mänguasi... Võib-olla tuleksid veel mõned lisapiirangud kõne alla ? näiteks vanusetsensuse tõstmine 21 aastale.
Kui Riigikogu hakkab kahe nädala pärast arutama öise alkoholimüügi ja alkoholi reklaamimise keelustamist, ei tuleks toimetuse meelest keskenduda mitte järjekordsete keeldude kehtestamisele, vaid otsima meetmeid, millega saaks ühiskonna üldist suhtumist alkoholi tarbimisse negatiivsemaks muuta. Miks mitte alustada poliitikuist, kes end eksponeerivad, veini- ja õlleklaasid käes.
Autor: ÄP