Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sepis trügib interjööri
Stuudio Gadis sisearhitekt Taevo Gans toob kolm põhjust, miks sepis kaasaegses Eesti siseruumis veel väga levinud pole. Esiteks on sepis nõudlik ruumi elementide osas ? ta ei sobitu alati arhitektuuri ja interjööriga. Samuti ei ole sepis eriti kättesaadav, kvaliteetse sepatöö tegijaid on vähe. Ning kolmandaks: sepis on üsna kallis.
Harjumaal Lehetu külas elav sepp Jüri Kaerpõld on aastate jooksul teinud hulgaliselt interjööri mõeldud sepiseid. Kliendid on tahtnud nagisid, kardinapuid, lühtreid, laudu, telerialuseid, riiuleid, voodiotsi jms, isegi diivanit on tulnud teha. Ka Kaerpõllu kodus võib pea igal sammul aimu saada, mis ala mees pereisa on. Kardinapuud, aknakaunistused ja voodikaunistus on Kaerpõllu kätetöö. Teler istub omavalmistatud alusel, kamina ees on peremehe tehtud võre. Baarileti alus kamina juures ootab peale veel plaati, leti kohal on sepistatud pokaalihoidja.
Firmadest on sepiseid endale interjööri tellinud pubid ja muud söögikohad: teha on tulnud näiteks põranda- ja seinalampe, nagisid, küünlajalgu, tuhatoose, laudu, toole ja kaminavarustust. Kontoritesse on tellitud dokumendiriiuleid, poodidele silte. Ühele itaallastele kuulunud ülikonnapoele tegi Kaerpõld täissisustuse ? nagid, proovikabiinid, lauad.
Kaerpõld ise oma toodete hinnaklassi kalliks ei pea. Telerialuse nagu tal endal saab kätte umbes 3000 krooniga, kardinapuu hinnad algavad umbes 700 kroonist.
Uus levima hakkav trend on köögimööbel ja uksehinged: mitte sellised, mida näha ei ole, vaid seda tüüpi, nagu vanadel taluustel. Raskemini valminud töid on Kaerpõllul olnud vanniaksessuaarid ? jalad, äärised, seebihoidjad. Raskeks tegi töö see, et sepised tuli teha mitte mustast, vaid roostevabast metallist. ?Seda on kõige raskem sepistada. Ta on nii kõva, et ajad küll kuumaks, aga taod ikka nagu külma rauda,? kirjeldab Kaerpõld.
Oluline on, et sepis sobiks muu mööbliga, et ta ei hakkaks karjuma. Puuga sobib sepis hästi, seepärast on näiteks saunades sepised ilusad. Samuti mõisates ja talumajades.
Tavaliselt vaatab Kaerpõld kliendiga ruumid üle ja siis hakkab joonistama. Mõnikord on kliendil ka endal nägemus, millist sepist ta tahab.
Siiski eelistab sepp joonised koos teha. ?Klient võib vahel teha sellised joonised, mida kokku ei saagi panna,? ütleb Kaerpõld. Juhtub sedagi, et pildi peal kliendile meeldinud asi valmiskujul talle enam üldse ei istu. Ega siis muud, kui tuleb ringi teha.
Taevo Gansi sõnul on sepise kasutamisel oluline arvestada interjööri kui tervikut, kuhu valitud sepis sulanduks. ?Sepiseid on lihtsam sobitada vanadesse massiivsete seinte-uste-akendega ajaloolistesse interjööridesse, kus on viiteid sepiste võimalikule kasutusele. Samuti sobiks vanade talumajade-aitade-saunade interjööri,? ütleb Gans. ?Uue arhitektuuri puhul saaks sepist hõlpsasti sobitada palkmajadesse, rustikaalsetest materjalidest interjööridesse ? naturaalne graniit või paekiviplaadist trepid-põrandad, lihtsad puit- ja krohvipinnad.?
Konflikt võib Gansi sõnul tekkida steriilse tehnitsistliku interjööri ja sepiselementide vahel. Rikkalikke sepiseid ei kujuta ta ette ka funktsionalistlikus või modernistlikus interjööris. Kuigi päris vältida ka ei saa ? näiteks puhta vormiga ja minimaalse või olematu dekooriga kaminarestid sobiksid ka modernistlikku interjööri. ?Halvim on erinevate stiilide ja vormivõtete kuhjamine ühte interjööri,? ütleb Gans.
Kaerpõllu kogemustel eestlased veel pelgavad veidi sepiseid interjööri hankida. Seevastu on agarad tellijad soomlased ja venelased. ?Sepis hakkab siiski üha rohkem moodi minema,? arvab Kaerpõld. ?Vana stiil hakkab tagasi tulema.?