Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uus seadus paneb omavalitsused vastutama

    Statistilise numbri taga on ka sügav sisu: Eesti 240 omavalitsust peavad hakkama korraldama olmejäätmete vedu. Kas omavalitsuse territoorium koosneb ühest või mitmest jäätmeveo piirkonnast, sõltub omavalitsuse elanike arvust. Korraldatud jäätmeveo piirkonna suuruseks kehtestab jäätmeseadus reeglina 10 000 elanikku. Ainuüksi Tallinnas võib konkursside arv ulatuda üle kolmekümne. Kohalikust omavalitsusest saab peamine vastutaja jäätmehoolduse korraldamise eest.
    Uus süsteem peab hakkama toimima alates 1. jaanuarist 2005. Omavalitsused peavad korraldama konkursi, et välja valida jäätmekäitleja, kes saab kolmeks aastaks õiguse selles omavalitsuspiirkonnas jäätmevedu korraldada.
    Korraldatud jäätmevedu puudutab otseselt kõiki tarbijaid - elanike jaoks on olulisim muutus see, et nad on kohustatud jäätmekäitluse süsteemiga liituma. Piltlikult võiks paralleeli tõmmata kohustusliku liikluskindlustusega - kui omad ja kasutad autot, siis pead sõlmima ka kohustusliku liikluskindlustuse lepingu. Siiani on paljud eramajapidamised, sh suvemajad, n-ö jäätmekäitlussüsteemi välised ja tegelevad oma jäätmete "käitlemisega". Sageli kohtame "eraprügilaid" suvilarajoonide läheduses - vahel lennutab tuul osa kergematest jäätmetest ka laiali ja tulemus on väga kole. Harvad ei ole ka salaja naabrimehe prügikasti oma jäätmete sokutamise juhud.
    Inimesed-jäätmetekitajad on kohustatud süsteemiga liituma ja peavad hakkama oma tekitatud jäätmete eest ka ise maksma. Nende jaoks, kellel "seni jäätmeid tekkinud ei ole", kulud kindlasti kasvavad.
    Kindlasti suureneb seadusest tulenevalt jäätmete valikkogumine - paber, joogipakend, biolagunevad jäätmed, elektroonika jm. Liigiti kogumise mõte on edendada jäätmete taaskasutamist, mis on Eesti jäätmekäitluse lähiaastate võtmesuund. Kindlasti suureneb paberi- ja pakendijäätmete, sh joogitaara, taaskasutamine. Liigiti kogutud jäätmete puhul tõuseb taaskasutuse määr oluliselt, sest segajäätmete sorteerimine on suhteliselt ebaefektiivne. Kui hetkel taaskasutatakse Eestis ca 10% jäätmetest, siis lähema viie aasta jooksul peaks taaskasutamine kasvama kuni 50% kõigist olmejäätmetest. Uus seadus keelab ka töötlemata jäätmete ladestamise.
    Praegu on täpse lahenduseta ettevõtete olmejäätmete veo edasine korraldamine, mis jäätmeseaduse järgi kuulub samuti korraldatud jäätmeveo alla. Enamik ettevõtetest on tänasel päeval oma prügiprobleemi jäätmekäitlejate abil lahendanud ja jäätmekäitlus toimib seal ilma tõrgeteta ja päris efektiivselt. Tulevikus, kui omavalitused lahendavad olmejäätmete veo erinevalt, võib juhtuda, et üle-eestiline bensiinitanklate kett peab kasutama näiteks kümne erineva jäätmekäitleja teenuseid. See on ettevõtte jaoks väga ebamugav, eriti probleemide tekkimisel, ning ka üpriski kulukas.
    Jäätmeseadus näeb ette kõrged trahvimäärad neile, kes seaduse nõudeid ei täida - eraisikute puhul kuni 18 000 krooni ja juriidiliste isikute puhul kuni 50 000 krooni. Kord läheb karmimaks, aga selle eesmärk on üks - puhtam elukeskkond. Ja seda vajavad ka need, kes sellest tänaseni hoolinud ei ole.
    Autor: Maren Pärn
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
EfTEN maksab investoritele enam kui veerand miljonit
EfTEN United Property Fund teeb investoritele väljamakse summas ligikaudu 260 000 eurot, selgub börsiteatest.
EfTEN United Property Fund teeb investoritele väljamakse summas ligikaudu 260 000 eurot, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Nädala lood: helesinine Hispaania unistus ja 650 töökoha kadumine Eestis
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.