Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saatan Moskvas
Eestis sündinud ja hariduse saanud pianisti ja helilooja, praeguse Tel Avivi Gesheri teatri kunstilise juhi Avi Benjamini (Nedzvetski) muusikal ?Devil in Moscow? (?Saatan Moskvas?), oli Gesheri teatris 2000/2001. hooajal laval kokku kaheksakümmend korda.
Sama muusikali eest sai Avi Benjamin 2000. aastal Iisraeli aasta heliloojaks.
Avi Benjamin väidab, et sai Eestist kaasa erialaliselt kõige tähtsama ? lääne kultuuri. Suuremaid kingitusi ta elus on olnud klaveriõpetajad Renate Goznaja ja Bruno Lukk ning kompositsiooni õppejõud Jaan Rääts. Pärast õpinguid oli ta kunstiline juht Tallinnas Vene Draamateatris ja mitmes Moskva teatris, mille etendustele kirjutas ka muusikat. Tema muusikali ?Good-bye America? mängib Moskva Noorsooteater siiani ? juba 13. aastat. Iisraelis elab Avi Benjamin 1990. aastast ja on seal loonud muusikat kõigile Gesheri teatri etendustele.
Muusikali ?Devil in Moscow? libreto põhineb Bulgakovi romaanil ?Meister ja Margarita?. Bulgakovi järgi tuli saatan Moskvasse ja tegi seal jumala tööd, kuna inimesed olid unustanud nii jumala kui ka saatana sel kurval bol?evike Venemaal. Hoolimata sellest, et 30ndad olid Venemaal väga raske aeg, kumab Bulgakovi romaanist valgust.
Helilooja Avi Benjamin võrdleb romaani positiivsust Mozartiga ning on püüdnud seda edasi anda ka oma muusikas.
Kontsertversiooni jaoks tegi helilooja uue orkestratsiooni. Neli solisti Iisraelist on mitmes rollis. Lauldakse heebrea keeles, kuid publikule saab sisu arusaadavaks vahetekstide kaudu, mida loeb Andres Ots. Nagu Bulgakovil, lõpeb ka Benjamini muusikal Volandi üldtuntud fraasiga: ?Käsikirjad ei põle.?
Autor: Kersti Inno