Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Toyota nime kandev auto, mis stardib hääletult nagu UFO

    Tegelikkuses on tegemist uue hübriidmootoriga Toyota Priusega, mille bensiinimootor käivitub alles siis, kui autol juba sadakond meetrit elektri jõul liikudes selja taha jäetud. Vahel veelgi hiljem.
    Põhimõtteliselt ei ole selles midagi ulmelist. Kapoti all on täiesti tavaline 1,5-liitrine bensiinimootor, millel võimsust 77 hj. Talle lisab hoogu 68 hj elektrimootor. Ja kui need kaks jõuallikat koos autot edasi tõukavad, annavad nad kahe peale kokku 110 hj ja pöördemomendi, millele ei pääse näole isegi kaks korda suurema töömahuga diiselmootor. Eriti efektselt annab see tunda möödasõitudel. Variaatorkäigukastiga auto pöörded kasvavad pedaalivajutusel mõne tuhande pöörde võrra ja auto kiirus muudkui kasvab ja kasvab.
    Mis puudutab keskmist kütusekulu, siis selles osas tuleb kokkuhoid eeskätt linnasõidust, kus pole harvad juhud, mil auto liigubki üksnes elektri jõul. Foori taga seistes jääb bensiinimootor ise seisma, gaasi vajutades hakkab auto ilma vähimagi viivituseta liikuma ja märkamatult lisandub mõne aja pärast ka bensiinimootor.
    Maanteesõidul ei ole elektrimootorist väga palju tolku. Peaasjalikult liigub auto bensiini jõul ja kütusekulu jääb keskmiselt pisut alla 5 liitri piiri 100 km kohta, mis on täiesti jõukohane ka tänapäeva diiselmootoritele. Küll aga kehastub linnasõidul jõuallikana töötav elektrimootor maanteesõidul ümber generaatoriks, millega laeb tagaistme all asuvat akut. Sestap on pärast pikemat maanteesõitu võimalik mõnel väiksemal kõrvalteel, kus kiirus madalam, sõita üksnes elektrimootori jõul üsna pikalt. Proovisõidu ajal sai mõõdetud nn hääletu sõidu rekordiks enam kui kilomeetri pikkune teekond, mis olnuks veelgi pikem, kui pool teest poleks olnud mäkketõus. Sellest, mida auto parasjagu teeb ja mis jõuallikat kasutab, annab ülevaate armatuurlaual olev puutetundlik ekraan.
    Käigukangi meie tavamõistes sellel autol ei ole. On vaid väike kangike, mis seisab pidevalt ühes asendis, kuid mida saab korraks liigutada kolmes suunas: edaspidi- ja tagurpidikäik ning mägipidur. Elektrimootoril pole kompressioonist tulenevat pidurdusjõudu nagu bensiinimootoril ning kuna mäest laskudes lülitub bensiinimootor kütuse kokkuhoiu eesmärgil välja, peab elektrimootor magnetvälja muundamise abil ise pidurdamisülesande enda kanda võtma. Käigukangi parkimisasendit asendab armatuurlaual olev P-tähega nupp, auto liikumapanemiseks piisab vajutada piduripedaalile ning suruda nuppu kirjaga ?Power?. Kui ekraanile ilmub kiri ?Ready?, võib jala piduripedaalilt eemaldada ning hääletult liikuma hakata.
    Loomu poolest on Prius täiesti tavaline keskklassi auto, kus ruumi piisavalt nii tagaistmel kui ka pagasiruumis. Kohati on küll tunda, kuidas hübriidsüsteemi suhteliselt kallist maksumust on üritatud korvata odavamate viimistlusmaterjalidega, mis ei ole aga sugugi odava väljanägemisega. Kahe esiistme vahel on mahukas keskkonsool, mis on ühtlasi mugavaks toeks käele, rääkimata erinevatest panipaikadest. Käsipidurit autol ei ole, on jalaga lülitatav seisupidur nagu Lexusel ja Mercedesel.
    Et see sümpaatne ja säästlik sünergiline auto saaks meil populaarseks, on kaks peamist takistust: esiteks hind, mis on u 100 000 krooni võrra kõrgem Toyota Avensisest, teiseks hirm uue tehnoloogia vastupidavuse ees. Tootja annab küll hübriidsüsteemile kaheksa aasta või 160 000 km garantii, kuid sovetliku arusaamadega eestlases istub aga ikka ajukäärus hirm: mis saab edasi? Andmata endale aru, et siis võtab esindus auto liisinguperioodi lõppedes tagasi ja inimene liisib järgmise Toyota. Veelgi ulmelisema kui Prius.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.