Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Starbucks ootab stabiilset kohvi hinda
USA suurim kohvipoodide-kohvikute kett Starbucks usub 3aastases perspektiivis stabiilsesse kohvi hinda, kuna pakkumine ületab nõudlust.
?Turul on pärast 1989. aastat valitsenud ülepakkumine ja ma ei näe olukorra muutumist lähiajal,? ütles Starbucksi vanemasepresident Dub Hay intervjuus Bloombergile. ?Ma näen hindu liikumas külgsuunas.?
Maailma kaks suurimat kohvitootjat, Brasiilia ja Vietnam, on kasvatanud toodangut ja pakkumist kiiremini, kui Starbucks ja teised jaemüüjad on suutnud kohvi lõpptarbijatele müüa. Kohvi jaemüüjad vajavad rohkem kohviube, et täita Aasia ja teiste turgude kasvavat nõudlust, kuid see jääb alla pakkumise kasvule. Ladina-Ameerika ja Aafrika farmerid aga kannatavad madalate kohvihindade tõttu, mis ei lase neil teenida kuludest suuremat tulu. 2002. aastal kukkus kohvi hind 30 aasta madalaimale tasemele.
Rahvusvaheline Kohviorganisatsioon (ICO) ootab, et esmakordselt viie aasta jooksul jääb kohvisaak alla nõudlusele. 2003. aastal tarbis maailm 112 mln kotti (kott 60 kg) kohvi. ICO prognoosib septembris lõppeva majandusaasta toodanguks 101,4 mln kotti kohvi. Eksportivate riikide laojääk on umbes 21 mln kotti kohvi.
Starbucks otsib kasvu uutelt turgudelt, kuna kohvinõudlus väheneb USAs ja mõnes Lääne-Euroopa osas. 33aastane kompanii avas esimese kohvipoe väljaspool USAd 1998. aastal. ?Me oleme väga positiivselt meelestatud Aasia turgude ja eriti Hiina suhtes,? ütles Hay. Sel aastal Pariisis avatud kolm poodi on ületanud kõik firma ootused.
Eesti ja teiste euroga seotud maade tarbijatele ei pruugi aga kohvi hind stabiilseks jääda. Kuna kohvi hind kujuneb rahvusvahelistel turgudel dollarites, mõjutavad kohvi hinda ka kursimuutused.