Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Venelaste raha tuleb hooga Eestisse

    Ida-investeeringute järsku kasvu seostatakse Eesti astumisega ELi.
    Eelmise ja tänavuse aasta Venemaa investeeringute maht Eestisse ulatub hinnanguliselt üle 2 miljardi krooni. Võrdluseks, eelmisel aastal tehti Eestisse otseinvesteeringuid ligi 12 miljardi krooni eest.
    Suurimad Vene päritolu investeeringud puudutavad transiidisektorit ja seda teenindavaid alasid. Praegu töötavad suurematest investeeringutest näiteks Ahtmes vagunitehas, tulemas on söeterminal ja elektrijaam Muugale ning laienemas kütuseterminal Irus.
    Suprema analüütiku Veikko Maripuu hinnangul võib kasvanud investeerimishuvi olla seotud sellega, et infrastruktuuri tuleb nüüd rohkem Euroopa Liidu abiraha. ?Euroopa Liidus tegutsemine annab transiidi arenguks kõrvaltõuke ehk lisastiimuli, Venemaa on aga väga ressursimahukas riik,? selgitas ta.
    Venemaaga tihedalt seotud transiidiärimees Aadu Luukas ütles, et praegune 1 protsendi suurune Vene investeeringute osakaal kogu riigi investeeringutes on nii suure ja võimsa riigi jaoks kindlasti väike ja Eesti Euroopa Liitu astumisega seoses see tõenäoliselt kasvab. ?See võiks olla vähemalt kümme korda suurem,? sõnas ta. Luukas lisas, et ta on viimasel ajal märganud sellesuunalise huvi suurenemist Venemaa ettevõtjate hulgas ja ka tema käest on nõu küsima tuldud.
    Euroopa Liiduga liitumise toob põhjenduseks ka eelmise aasta lõpul tööd alustanud Vene-Eesti ühisfirma UVZ&AVR Ahtme Vagunitehas. Tehas, millel valmib veel kaks järku, teine neist selle aasta lõpul, annab tulevikus tööd 300 inimesele. Edaspidi on tsisternvagunitele lisaks kavas tootma hakata ka katlaid, ekskavaatoreid, laadureid ja traktoreid. Esialgu planeeritavast 400 miljoni krooni suurusest investeeringust tuleb pool Venemaa osanikult Uralvagonzavodilt. Ahtme tehase direktor Vadim Gvozdev põhjendas Venemaa partnerite huvi Eestisse investeerimise vastu Eesti astumisega Euroopa Liitu. ?Nende huvi on toodangut Euroopa turule viima hakata,? lausus ta. Gvozdevi hinnangul on Ahtme tehas alles Eesti-Vene partnerluse esimene pääsuke, kuid neid tuleb kindlasti juurde.
    Ahtme vagunitehase rajamist konsulteerinud Onako Eesti Grupi analüüsiosakonna juhataja Igor Teterin rääkis, et kui varem vaadati Venemaa poolt Eesti peale kui väikesele lokaalsele turule, kuhu pole suurt mõtet minna, siis nüüd on olukord muutunud. ?Eestist on lihtsam pääseda suurele Euroopa turule ja praegu säilivad siin veel ka mõningad üleminekuaja maksusoodustused,? lausus ta. Teterini sõnul oleks Eestile kasulik, kui siia tuleks rohkem Venemaa kapitali otse, mitte aga rahvusvaheliste firmade kaudu. See suurendaks tema sõnul ka kahe riigi teineteisemõistmist.
    Uralvagonzavodil oli Ahtmesse vagunitehase rajamiseks tema sõnul vaja kõrgete Vene poliitikute toetust. Oluline oli seejuures Sverdlovski oblasti kuberneri Eduard Rosseli aktiivne osalemine.
    Statistikaameti andmetel andis vagunitehas juba märtsikuus olulise panuse Eesti ekspordi kasvu.
    Vene investeering 1 miljard krooni
    Muuga sadamasse ehitatava söeterminali maksumus ulatub miljardi kroonini. Seda 2005. aasta keskel valmivat kompleksi rahastab mitme firma kaudu Venemaa suurim söetootja Kuzbasrazrezugol. Terminali rajava Worldwide Investi omanikud on Eesti kodanikud Sergei Glinka ja Maksim Liksutov. Aastas on plaanis läbi selle terminali vedada 5 miljonit tonni Kemereovo oblastis Kuznetski basseinis kaevandatavat sütt.
    Samuti Muugal tegutseva DBT terminali taga on Venemaa üks suuremaid väetisetootjaid Akron.
    Vene investeering - 400 miljonit krooni
    Vene suurfirmaga Severstal seotud AS Trendgate võttis 30 aastaks rendile Eesti Energiale kuuluvad Iru Elektrijaama kütusemahutid, raudteeharu ja 10 hektarit maad ning planeerib sinna rajada Eesti suuruselt teise mahutipargi vedelkütuste töötlemiseks.Investeeringu suurus on 400 mln krooni. Ehkki investeering tuli Rootsi kaudu, on selle taga Venemaa tööstusettevõttele Severstal kuuluv transiidifirma Severstaltrans.
    Kompleks, mille hulka kuulub ka torujuhe Irust Muugale, peaks valmima selle aasta lõpuks. ASi Trendgate juhatuse liikmed on kauaaegne kütuseärimees Toomas Saks ja Aigar Ojaots.
    Vene investeering - 200 miljonit krooni
    Tiit Vähi kaasas eelmise aasta lõpul Sillamäe Sadama omanikeringi Venemaa suure raudteefirmaga Link Oil seotud ärimehed Andrei Katkovi ja Jevgeni Malovi. Need mehed said Sillamäe Sadama omanikeks Soome investeerimisfirmade Kaakon Kuljetussuunnittelu ja Kaakon Holding kaudu, millest kummalegi kuulub veerand sadama aktsiapakist. Samal ajal uute firmade kaasamisega on Sillamäe Sadama aktsiakapital suurenenud 15 miljonilt kroonilt 428 miljonile. Ülejäänud 50% rajatava sadama aktsiaist kuulub Silmet Grupile.
    Vähi ütles, et loodab Katkovi ja Malovi abile Sillamäele kaubavoogude toomisel. See, et mehed on seotud Link Oiliga, on tema hinnangul igati positiivne. ?Pole ju saladus, et ida-läänesuunalise transiidi doonorriik on Venemaa ja selle esindajate meie sadama aktsionäride hulka kuulumine on igati tervitatav,? lausus ta.
    Vene investeering - 200 miljonit krooni
    Vene-Eesti ühisettevõte alustas tööd möödunud aasta lõpul Jõhvi lähedal Ahtmes, selle aasta lõpuks peaks valmima tehase teine järk. Esialgu planeeritud 400 mln krooni suurusest investeeringust tuleb pool Venemaa omanikult, milleks on Uralvagonzavod. Praeguseks on valminud 500 tsisternvagunit, mis kõik töötavad Venemaa raudteel, kuid edaspidi on kavas toodangut ka Euroopasse eksportima hakata. Aastaseks toodangumahuks on kavandatud 3000 vagunit. Teise ja kolmanda järgu valmimisel laieneb tootevalik ja tööd saab 300 ümbruskonna inimest. Ettevõtte Eesti-poolne osanik on AVR Trans Service.
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Pessimism USA intressimäärade langetamise osas mõjus turgudele pärssivalt
Föderaalreservi esimees Jerome Powell ütles teisipäeval, et inflatsiooni surumine keskpanga poolt seatud 2% tasemeni võtab oodatust kauem aega, mistõttu pole selge, millal intressimäärasid ikkagi langetatakse. Wall Street võttis uudise tõrksalt vastu: ehkki Dow 30 lõpetas napilt rohelises +0,17%, siis Nasdaq taandus -0,12% ning S&P 500 kukkus -0,21%.
Föderaalreservi esimees Jerome Powell ütles teisipäeval, et inflatsiooni surumine keskpanga poolt seatud 2% tasemeni võtab oodatust kauem aega, mistõttu pole selge, millal intressimäärasid ikkagi langetatakse. Wall Street võttis uudise tõrksalt vastu: ehkki Dow 30 lõpetas napilt rohelises +0,17%, siis Nasdaq taandus -0,12% ning S&P 500 kukkus -0,21%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raadiohommikus: 5MIINUSE börsirämmarist ja kinnisvarast nii meil kui Hispaanias Uus võimalus: jäta küsimusi hommikuprogrammi külalistele
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.