Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lihtsustunud kaubavahetus nõuab pakkide hoolikamat markeerimist
NBI Ekspeditsioon ASi müügijuht Andres Leht selgitas, et 1. maist tuleb kauba saatmisel Euroopa Liidu (EL) liikmesriiki pöörata varasemast enam tähelepanu kauba pakendamisele. ?Soovitan pöörata senisest suuremat tähelepanu kauba markeerimisele, mis omab suuremat tähtsust tagamaks kiireid ja täpseid tarneid,? lisas Leht.
Vahe on selles, et varem oli kaubaga kaasas hulk dokumente, mida olid vaja kauba deklareerimiseks. Nende dokumentide järgi oli varem väga lihtne tuvastada kauba saaja aadress, mahalaadimise koht jne. ?Nüüd on kaubaga kaasas vaid vedaja poolt koostatud saateleht, millel võivad sageli olla üsna puudulikud andmed. Ja kui siis kaup ka markeerimata on, pole võimalik ilma kliendiga täiendavalt täpsustamata kaupa õigele aadressile tarnida,? lisas Leht.
Air Cargo Estonia juhataja Andres Matkur selgitas, et tollivormistuste äralangemine on kiirendanud kaupade kättesaamist kuni päeva võrra. ?Kui varem sai reedel Euroopast teele pandud kauba klient kätte kolmapäeval, siis täna saab juba näiteks esmaspäeval,? tõi Matkur näite. ?Näiteks grupikauba saab kätte kahe päeva asemel kahe tunniga,? lisas Leht.
Rahvusvaheliste vedude hinnad on Lehe sõnul hetkel veel jäänud stabiilseks, küll on tema sõnul märgata, et mõni ettevõte on tõstnud ehk veidi ennatlikult Eesti siseriiklikke tariife ootamata ära muutusi veoturul.
Sõltuvalt kauba kaalust on aga tollivormistuste kadumine alandanud hindu, see kehtib väikesaadetistele. ?Enne 1. maid võis ekspordi ja impordi tollivormistus kokku maksta näiteks 50 kg pool veohinnast, siis selle raha kliendid täna säästavad,? selgitas Matkur. Kaalukamatel ja suurematel saadetistel moodustas tollivormistus marginaalse osa hinnast ning nende veohindandele vormistuste ärakadumine nii suurt mõju ei avalda.
Samas on ette tulnud ka probleeme. ?Näiteks, kui sama auto peal on ka transiitkaup EFTA riikidest, näiteks ?veitsist, siis nõuab transiidiprotseduuri lõpetamine ekstraaega tollipunktide vähesuse tõttu ja selle tõttu võivad veidi seista ka teised kaubad, mis on saadetud ELi riikidest,? selgitas Leht. Muidu on kiirus liikmesriikide vahel kaupa vahetades suurenenud, mis tähendab väiksemate saadetiste tihedamat saatmist.
Muid probleeme Matkuri sõnul peale mai esimesel nädalal esinenud tolliprogrammide probleemi ette tulnud ei ole ning sellest segasemat olukorda tema sõnul samuti ette näha ei ole.