Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reklaamkoti eest nõutakse kliendilt raha
Suurtes ketipoodides pole kilekotile trükitud tavaline neutraalne pildike või kiri, vaid firma reklaam. Sellisel juhul oleks eetiline anda kilekott kliendile tasuta, jätaks see ju kauplusest hea mulje ning klient tuleks teinekordki rõõmsalt uut ostu sooritama, muretsemata, kas tal on kilekott kaasas või mitte.
Täna aga küsitakse kilekoti eest 1 kuni 2 krooni. Sellest võib aru saada, kui kilekott on ilma kirjadeta või mittemidagiütleva pildikesega. Praegu aga maksab klient lisaks kilekotile ka firma reklaami sularahas kinni. Hiljem aga, võttes koti taaskasutusele, teeb poele tasuta reklaami.
Rimi Eesti OÜ supermarketi formaadi juhi Tiit Eliase sõnul muudab kilekoti kalliks just trükk. Kui enamik kauplustest vahetab koti kujundust kaks korda aastas, siis Rimi ei ole kilekoti kujundust vahetanud. Rimi kilekotiäri mahud on tänaseni olnud veel väga väikesed ja matriitsi muutmine teeks kottide tootmise mõttetult kalliks, ütles Elias.
Seega võiks müüa odavalt valgeid kilekotte ja kui kauplus tahab reklaami teha, võib ta kotte jagada tasuta, mitte nöörida raha kliendilt.
Kui firma ise ei jaksa oma reklaami eest maksta või ei taha ta seda teha, siis ei peaks ta end reklaamima, sest on üsna nahaalne lasta oma reklaam kliendil kinni maksta.
Tallinna Kaubamaja kasutab oma kilekottide trükkimisel ühevärvitrükki, mis on hinna poolest küllaltki soodus, ja nii moodustab trükk kilekoti omahinnast ca 15?20%.
Kaubamaja tööstuskaupade osakonnad, kus kasutusel teistsugused kotid, millel kujundus paremini näha, annavad ostuga kilekoti kaasa tasuta.
Selveri ostudirektori Iivi Saare sõnul on tööstuskaupade osakonnas kilekotid tasuta seetõttu, et seal on juurdehindlus suurem.
Kilekotiäri on kauplustel garanteeritud reklaami- ja tuluallikas.
Suured ketid tellivad aastas mitmeid miljoneid kilekotte, mis müüakse 1 kuni 2 krooniga. Kilekoti omahinda kauplused ei avalikusta, kuid kinnitavad, et tegu on kasumliku äriga. Riidekauplustes, kus kilekoti eest lisaraha ei küsita, on see aga pigem kulu ja kliendile lisaboonus.
Kui riidekauplused jagavad kilekotte tasuta, siis toidukauplused, kus tehakse 6000?8000 ostu päevas, teenivad kilekottide pealt head kasumit.
Kilekotiärist saadavat kasumit vähendavad osa toidukaupluste puhul kampaaniad, kus jagatakse kotte tasuta. Näiteks Tallinna Kaubamaja Osturalli ja Stockmanni Hullud Päevad ning Citymarketi Mammutipäevad. Tuleb aga tunnistada, et kampaania kilekotid on enamasti kehvemast ja odavamast materjalist.
Samas aga Prismas, Rimis ja ülejäänud Kesko kauplustes on kilekott olenemata kampaaniast tasuline. Erandina saab Prismast garderoobikauba ostjad kilekoti tasuta.
Ainult Säästumarketites saab kasutada võimalust viia ostud koju kaubakastides, mis kassa juurde ritta on laotud.
Ka Rimi plaanib lähiajal pakkuda kliendile lisaks kilekotile ka riide-paberkotti ning transpordikasti kasutamise võimalust.
Tasuta kilekotte on Rimi jaganud mõnel korral, kui on avanud uues piirkonnas uue kaupluse. Nende kampaaniate numbreid Rimi ei avalikusta, kuid kaubanduskett teatas, et tegu on väga väikeste mahtude ja ka kuluga.
Rimi kaalub kilekoti pinna reklaamikanalina müüki panemist. Seoses Rimi esimese hüpermarketi avamisega Ülemistel prognoosib Rimi kilekotiäri märgatavat kasvu. Senise väikse müügimahu tõttu on kilekotil olnud ainult Rimi enda reklaam. Kui mahud kasvavad, kaalub Rimi ka selle pinna müüki reklaamikanalina, ütles Rimi Eesti OÜ turundusjuht Ruta Kallaspoolik.
Tallinna Kaubamaja turundusjuhi Enn Pareli sõnul on Tallinna Kaubamaja kilekottidel vaid kaupluse oma reklaam ja seda reklaamipinnana välja ei müüda. ?Toidukauplustes kasutatav nn särkkott ei ole eriti hea reklaamikandja ? sangad tõmbavad koti kokku, nii et seal peal olevat pilti väga hästi näha ei ole. Seega ei ole toiduosakonna kott, mis ainsana tasuline, meie jaoks kuigi arvestatavaks reklaamikanaliks,? lisas Parel.
Selveri ostudirektori Iivi Saare sõnul on kilekott ning sellel olev reklaam üks Selveri identiteedi kandja. Tükikulu on väike võrreldes tuluga, mida kotid kui reklaamikanalid annavad.
Kesko Foodi haldusosakonna assistendi Regina Velbergi sõnul pole Säästumarket kunagi kaalunud kilekoti pinna müüki mõnele firmale.