Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kullerifirmad jaotavad kliente
Lähitulevikus laiendavad kullerifirmad TNT ekspress-saadetiste üksuse juhataja David Burtoni sõnul tegevust peamiselt Ida-Euroopas, uutes ELi liikmesriikides.
Et sinna kolivad ka mitmed tootmised, tasub Burtoni sõnul oodata ka mahtude liikumist ida poole. ?Ilmselt hakkab tulevikus turg kliendisektorite vahel jaotuma ja kullerid keskenduvad kindlatele gruppidele,? ennustab Burton veel. Nii toob näiteks TNT välja teenuse eriti kiirete analüüside transpordiks, mis on mõeldud meditsiiniasutustele. ?Usun, et ni?itoodetele rõhumine saab toimima ka Eestis.?
Samuti tähendab ELi laienemisega kaasnev piiride ja tolliformaalsuste kadumine saadetiste suuruste vähenemist ja sageduse kasvu. ?Kaalu ja mahu suhe langeb,? selgitab Burton. Järgmisteks aastateks ennustab Burton kuni viieprotsendilist mahtude kasvu kogu kulleriteenuste turul, see on umbes samas suurusjärgus lennuvedude turu kasvuga. Maanteevedude turul ennustab Burton kuni 15% mahu kasvu.
Ehkki EL on võtnud eesmärgiks maanteelt kaubavedude alternatiivsetele veoviisidele ärasuunamise, ei usu Burton, et järgmise viie aasta jooksul selles vallas midagi suurt muutub. ?Kuni ei tasu majanduslikult ära näiteks kauba raudteele suunamine, seda ei tehta. Täna on Euroopas mitmes riigis probleeme näiteks veokilt raudteele ja vastupidi ümberlaadimisega,? lisab Burton. Protsess võtab tema hinnangul kuni viis aastat, et midagi voogude suunamisel toimuma hakkaks.
Burton selgitab, et kui kullerifirmal täna klienti huvitavat või viimase elu mugavamaks tegevaid lahendusi ei ole, on firma kohe mängust väljas. Nii saab täna näiteks kulleri internetist tellida, ise saatelehed ja arved ning ka triipkoodid välja printida. Soovi korral näeb ka saadetise teekonda arvutiekraanil.
Mis võiks olla järgmine samm peale paki teekonna jälgimise, Burton täna veel öelda ei oska. ?Seda lahendust või uut teenust-lisaväärtust üritavadki kullerifirmad täna välja mõelda, kes esimesena lahenduse välja toob, saab konkurentsieelise,? selgitab Burton. Lihtne lahendust leida aga ei ole. Ilmselt muutub järgmise sammuna kullerivedude saadetiste dokumentatsioon paberivabaks. q
Sirje Sakk, UPS Eesti, arendusjuht:
Et aeg on teadagi raha, siis ei tohiks kullerteenuse tarbija kuhugi kaduda. Kindlasti muutub aga teenus ise nii sellega kaetud alade laienemise kui ka üha uute tehnoarengu saavutuste rakendamise suunas.
Turu kasvureserv on arenemas ja kulleriteenuse potentsiaal on seotud eelkõige julgetega, kes Eestis midagi maailmale uut tootma asuvad ning selle siis ka maha müüvad. Nii et turg sõltub eestlaste ettevõtlikkusest. Uutele tegijatele on alati ruumi ning peaaegu alati annab välja mõelda midagi sellist, mida antud valdkonnas keegi ei tee, või teha midagi teistest paremini. Ei usu, et Eesti suudaks lähiajal midagi suurt ja ülemaailmset kasvatada, see on aeganõudev protsess. Samas on EL piisavalt suur, et selles mingi uus ni?? leida.
Salmen Shois, DHL, müügi- ja marketingidirektor:
Kui vaadata kullerifirmade reageeringuid 1. maile, siis mõnele kindlale ni?ile keskendumist ma täna ette ei näe. Piiride avanedes tulid ju pea kõik kullerifirmad turule uute teenustega, alustades kiirkulleriveost samaks päevaks ja lõpetades kiirtranspordiga maanteel.
1. mai muudatusi vaadates on Euroopa piires kasvanud kullerisaadetiste maht, sest enam ei pea tolliformaalsuste äralangemise tõttu eristama pakk- ja dokumentsaadetist. Seetõttu saab kellaajalist kohaletoimetamist Euroopasse pakkuda ka pakksaadetistele.
Peale selle on muutunud soodsamaks Euroopa saadetiste hinnad, sõltuvalt saadetise kaalust ja mahust.