Logistika põhimõisted, 13. osa

ÄP 01. juuni 2004, 00:00

koosneb teatud hulgast lülidest ? elementidest, mille vahel kehtestatud teatud funktsionaalsed sidemed ja suhted. Logistilise süsteemi lüliks nimetatakse teatud majanduslikku või funktsionaalset objekti. Sellisteks lülideks võivad olla erinevad ettevõtted: tootjad, tarnijad, hulgimüüjad, jaemüüjad, erinevatel tasemetel vahendajad, vedajad, ekspedeerijad, pangad, IT-firmad jne.

teenus, mida osutatakse teisele ettevõttele logistika valdkonnas. Üldiselt võib logistiliste teenuste all mõista logistiliste operatsioonide sooritamist teise ettevõtte poolt kokkulepitud hüvitise eest.

logistika-, kaubandus- või tootmisettevõtte asukoht, mis vastab järgmistele tingimustele: sadama, lennuvälja ja/või raudteesõlme lähedus; muude laokomplekside/kaubaterminalide lähedus; asumine liiklussõlme lähedal, kust on võimalik sõita erinevatele magistraalteedele; hea ligipääsetavus klientidele ja teenindavale veokipargile; lähedus peamistele klientidele ja sõltumatus ülekoormatud liiklussõlmedest.

piirkond laos (keskmiselt 10?15% lao pindalast), mida kasutatakse kaupade komplekteerimise ja pakkimise järgseks hoiustamiseks enne kauba loovutamist kliendile või vedajale. Loovutusalal või selle läheduses paikneb tavaliselt ka pakkimisala.

müügi- ja ostuhinna vahe rahalises väljenduses. Arvutatakse eraldi toote, tooterühma või kogu lao kohta.

hinnalisa protsentides, mis näitab müügikatte suhet müügihinda, ehk kui suure osa müügihinnast moodustab müügikate. Müügimarginaali saamiseks jagatakse müügi- ja ostuhinna vahe ehk müügikate müügihinnaga (KM = 0).

süsteemi puhul võetakse hoiuühik, milleks on üldjuhul plastikust konteiner, riiulist hoiukohalt arvuti poolt juhitava riiuliliftiga. Pärast hoiukohalt võtmist viiakse hoiuühik töökohale või asetatakse konveierile, millega toimetatakse see edasi komplekteerija juurde. Mini-load süsteem võimaldab loobuda pikkadest komplekteerimisteekondadest ja aeganõudvatest tõstetest. Puudusteks on kõrge maksumus ja piiratud tootlikkus.

infovoogude koordineeritud juhtimine kogu väärtusahela ulatuses alates lõpptarbijatest kuni tooraine tarnijateni. Nõudlusahelas vahendatakse informatsiooni nõudluse ja klientide tarbimiskäitumise kohta. Nõudlusahel sisaldab logistilise ahela kõiki osapooli (lõpptarbijad, sisemised kliendid, müük, jaotus, tootmine ja tooraine tarnijad). Nõudlusahela haldamine rõhutab ahela tegutsemispõhimõtteid, mis lähtuvad tarbijate soovidest ja vajadustest.

detailne kirjalik spetsifikatsioon teenuste ostmiseks, millest ilmneb soovitud tulemus ja/või teenuste soovitud kvaliteeditase, informatsioon töömeetoditest ja seadmetest, ajastamisest jne.

ettevõte, kes organiseerib logistilises ahelas kõikide logistiliste toimingute sooritamise. Klient annab neljandale osapoolele üle nii logistika juhtimise kui ka füüsiliste toimingute teostamise. Enamasti teostab neljas osapool logistika juhtimist ise, füüsiliste logistikatoimingute sooritamine ostetakse logistikateenindusettevõtetelt.

kulud, mis on seotud ostutööga. Nende hulka kuuluvad ka tellimiskulud, hanke- ja ostulepingute vormistamise kulud jms.

Allikad: Eesti Logistikaühing, Äripäev

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing