Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti automüük laienenud euroliidus võrreldav T?ehhiga
Elanike arvu ja registreeritud uute autode suhtarvu poolest on Eesti laienenud Euroopa Liidus parem Leedust, Lätist, Slovakkiast ja Poolast, olles üsna võrreldav T?ehhiga, selgub Belgias tegutseva Euroopa autotootjate assotsiatsiooni ACEA (Association des Constructeurs Européens d?Automobiles) äsja avaldatud uute sõiduautode registreerimiskokkuvõttest.
Kõige rohkem ostetakse autosid Luksemburgis, kus tänavu nelja kuuga on soetanud endale uue auto iga 24. elanik. See on ka konkurentsitult kõrgeim arv Euroopas. Teisel kohal oleval Iirimaal on uue auto ostnud iga 43. elanik. Statistikast on selgelt näha erinevate liikmesriikide elatustase ja uute liikmete hoogne majanduskasv. Näiteks Lätis ja Leedus on autode müügi kasv olnud viimase aasta jooksul suurim kogu laienenud Euroopa Liidus, kuid jätkuvalt ostetakse seal kõige vähem uusi autosid. Leedus on nelja esimese kuuga soetanud uue auto vaid iga 1293. inimene, samal ajal kui Eestis on registreeritud üks uus auto iga 233 elaniku kohta. Ka Läti müük on kasvanud kiiremini, kuid siiani on ta suhtarvult eelviimasel kohal. Eesti kasv protsentuaalselt on lõunanaabritega võrreldes tagasihoidlikum, kuna müüginumber iseenesest on suurem.
Seega ostavad eestlased tublisti rohkem uusi autosid kui lõunanaabrid, samuti rohkem kui poolakad ja slovakid. Võime soetada omale uus auto on eestlastel peaaegu sama suur kui t?ehhidel. Arenenud Lääne-Euroopa riikide tasemeni on aga veel tükk maad ning uutest riikidest suudab sellel tasemel olla ainuüksi Sloveenia, kus registreeritakse sama palju autosid elanike kohta kui Hollandis.
Siiani pidas ACEA uute sõiduautode müügistatistikat vaid Lääne-Euroopa riikide ehk siis ELi liikmesriikide ja peale nende ?veitsi, Norra ja Islandi kohta. Nüüdsest on loetellu lisatud ka kaheksa uut ELi liikmesriiki, mille kohta on taastatud tagasiulatuvalt müügistatistika ka möödunud aasta kohta, et oleks võimalik võrrelda kogu Euroopa Liidu automüügi kasvutrende.
ACEA Leedut ja Eestit puudutavad andmed erinevad mõneti siiani meie ajakirjanduse kasutatud andmetest, kuna need baseeruvad kohalike autoregistrkeskuste andmetel, meie ajakirjandus kasutab aga olude sunnil automüüjate koostatud müügistatistikat. Eestis on see erinevus suhteliselt väike, rohkem erineb see Leedus, kus automüüjad kirjutavad jätkuvalt uute sõiduautode müüginumbritesse ka näiteks re-ekspordi ehk autod, mis tegelikkuses Leetu ei jää ning kuni 3,5tonnised tarbesõidukid. Näiteks oli aprillikuu müük Leedus automüüjate väitel üle 2000 auto, tegelikult registreeriti aga seal sõiduautosid ACEA andmetel vaid 862.