Ideeklaasis sünnib kunstilooming

Tiina Kolk 22. juuni 2004, 00:00

1998. aastal lõid klaasikunstnikud oma kavatsuste teostamiseks firma. ?Takkajärgi mõeldes oleksime pidanud mittetulundusühingu asutama, sest meie püüdlusi oleks olnud võimalik ellu viia vaid riigi toetusel,? tunnistab Kalli Sein.

Kokkuvõttes kujunes välja ikkagi ühe kunstniku ateljee, sest ühistöö ei laabunud, kuna Seina firmaeelsed sidemed ja galeriivõrk töötasid edasi, kuid teised ideed raha sisse ei toonud. Esimesed, firma ülesehitamise aastad, kui polnud kasumit ega saanud ka palka maksta, olid üsna rasked, meenutab Kalli Sein. Alles viimastel aastatel on ettevõte end ära tasunud.

Ideeklaasi tootenimistus on pidevalt minev kaup väikesed kingitused (klaaslilled, päkapikud, ehted jms), mida hinna poolest jaksab osta ka kohalik inimene, ja suuremad tellimused, milleks on firmakingitused ning eratellijatelt vitraa?id ja sisustusobjektid. Klaasikunstnikult on firmakinke tellinud näiteks Hansapank, Ragn-Sells, Sihtasutus Archimedes, Põhja politseiprefektuur, spordiselts Kalev.

Oma loomingut pakub Ideeklaas Tallinna ja Tartu, Pärnu ja Viljandi, Saaremaa ja Hiiumaa galeriides.

Galeriides müügil olevad väikeseesemed ja ehted aitavad tasuda elementaarsed tegevuskulud, sealhulgas üüri. Hinge minevad suuremad tööd on tulnud esialgsete väikeste toel, tunnistab Kalli Sein.

Igale Ideeklaasis sündinud esemele on tehtud omanäoline pakend, millele on juurde pandud kontaktandmed. Nõnda teave levib. Juhuslik reklaam telefoniraamatutes ja mujal ei ole neile kliente juurde toonud. ?Kõige parem reklaam on töö ise,? tõdeb ettevõtjast klaasikunstnik.

Sein nendib nukralt, et näitustel käib vähe inimesi ja sealt ei tule ka tellijaid. ?Huvitaval kombel on kõige rohkem nähtud meie asju siis, kui nad olid aasta jooksul Tallinna Kaubamajas müügil,? lausub kunstnik.

Esimesed suuremad tellimused, mis andsid kindlustunde jätkata, tulid pärast suuremat investeeringut töövahendisse. Ahi on ostetud liisinguga, mida oli raske saada, sest liisingufirma jaoks on see odav ja ainulaadne asi.

Täiskohaga töötab praegu Ideeklaasis vaid Kalli Sein, teised teevad vastavalt tellimustele lepingulisi töid. Eriilmeliste esemete juures ei tea ju kunagi, millist tööd võib vaja minna. Näiteks vitraa?i teeb Kalli abikaasa Valev Sein, paljusid allhanketöid tellib ta teistelt samasugustelt väikestelt paindlikelt partnerfirmadelt.

?Minu põlvkonna kunstnikel ei ole isegi elementaarset majandusharidust, ja mul polnud õrna aimugi, kuidas paberimajandust ja tootmist korraldada,? kommenteerib Kalli Sein ettevõtlusega alustamise lähtekohta. Esmalt läbis ta FIEdele mõeldud raamatupidamise algkursused.

?Tegelikult on kogu majandamine olnud katse-eksituse meetodil. Oma firmas tean ise, mida teen, ja ka vastutan tehtu eest. Isegi need 11tunnised tööpäevad ei tundu väsitavatena, sest töö ise on niivõrd meeldiv,? pole ettevõtlikul naisel põhjust kurta.

Ragn-Sellsiga on Sein ökoloogilist koostööd teinud. Ehkki klaas ei ole keskkonnasõbralik materjal, on Ideeklaasis väikesi ehteid ja kinke valmistatud klaasijäätmetest, pakkeümbrised on tehtud taaskasutatud paberist.

Ideeklaasi laienemise võimalused on piiratud. Praeguseks on tööd juba nii palju, et kõike ei jõua ära teha, aga meistreid, kes kunstniku kavatsusi teostaksid, pole kuskilt võtta. Üks võimalus on rohkem allhankeid tellida.

Kunstiga tegeleja ei tohi võtta suuri riske, arvab Kalli Sein. ?Mina olen pinnale jäänud vaid tänu sellele, et firma areng on toimunud tasahilju ja ma pole teinud kaelamurdvaid investeeringuid. Igal juhul peavad tooted olema kvaliteetsed, sest kõige paremat reklaami teeb rahulolev klient,? usub ta.

Oleme Ideeklaasiga koostööd teinud juba kolm aastat, tellides neilt eksklusiivseid klaasist firmakingitusi, muu hulgas pikaajaliste töötajate meelepidamiseks. Ideeklaasi kui koostööpartneri puhul paistab silma soov kliendile vastu tulla ning hea lõpptulemuse nimel koostööd teha.

Et soovime oma firmakingitustega kingituse saajale meelde jääda, on Ideeklaasi kunstnike valmistatud esemed meile hästi sobinud. Hindame kõrgelt nende stiilsust ja omapära, kus iga ese on kordumatu.

Mitmed kliendid, kes kingituse saanud, on selle valmistanud kunstniku üles otsinud ning soovinud endalegi midagi tellida.

Naisperele mõeldud Ideeklaasi ripatsid, sõrmused ja kõrvarõngad on olnud pidev müügiartikkel juba ammu.

Tänavuseks tublisti täienenud värvivalikus ehted peibutavad aga ostjaid eriliselt. Kallihinnalisema karge ja väljapeetud toodangu (klaasaluste, vitraa?ide, kellade) omanikuks on soovitud saada ka vargusega.

Jõulude ajal, kui kõik kohad on ingleid, päkapikke ja helbeid täis, võiks arvata, et see on mõttetu ja tobe. Ent Ideeklaasi omad on ilusad.

Tihti on nii, et kui kaup läheb, siis seda ka tuimalt tira?eeritakse. Ideeklaasi puhul tundub aga pidev uute võtete väljatöötamine ja arendamine olevat omaette eesmärk.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:33
Otsi:

Ava täpsem otsing