Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Välismessi osalemiskulud on odavamad
Ennekõike teevad messile mineku kergemaks muudatused tollieeskirjades, sest enam pole vaja vormistada tollideklaratsioone. Jäävad vaid kauba saatedokumendid. Tollideklaratsioonidega ja tollivormistusega saavutatakse 1500?30 000 krooni suurune kokkuhoid, ütles Eestisse saabuvate kui ka Eestist väljuvate ekspositsioonide tollivormistusega tegelenud UPEX LS tegevjuht Urmas Palk.
Dokumentide vormistamisega seotud kulud on Palgi sõnul igal firmal individuaalsed, sest näiteks töötajate palgad/tunnitasu on väga erinev. Lihtsamate paberite koostamisega läheb vähem aega ja seega on siis ka töökulu väiksem.
Samas aga võivad summad olla Palgi sõnul veelgi suuremad, kuna hind sõltub kauba hinnast, kauba nimetuste arvust ning marsruudist/riigist.
Messikorraldaja Profexpo juhi Tiit Sarve sõnul on peale tollivormistuse oluline ka käibemaksu tagasisaamise võimalus. See oli seniajani võimalik kuid mitte kõigist maadest ja avaldus esitati ning raha laekus üldjuhul järgmisel aastal. Kuid nüüd toimub see vastavalt EL käibemaksuseadustele ning Eesti ettevõtted saavad selle tagasi analoogselt Eestis senikehtinud korrale järgmisel kuul.
Sarve sõnul on tunda, et ka turunduslikult on messikorraldajad mõnevõrra suuremat tähelepanu omistanud EL uute liikmete ettevõtetele. Niteks Soome Messid on oma infomaterjalis ja pressiteates rõhutanud, et FinnTec 2004 on esimene mess, kus Eesti ettevõtjad saavad Soomes osaleda kui EL liikmed ja samal alusel kui Soome ettevõtted.
Samas tõi Euroopa Liit juurde ka lisakohustusi, mille täitmine on riigiti erinev. Samas sõltub palju ka messi organisaatorist ja messist.
Näiteks müügimessidel/laatadel peab firma registreerima ennast kohaliku riigi käibemaksu kohuslaseks.
Müüdud kaupade pealt tuleb tasuda käibemaks. Toidukaupade korral tuleb uurida kas teatud produkti võib riiki toimetada. Peab uurima kas kaup kuulub veterinaar kontrolli alla. Aktsiisikaupade pealt peab tasuma kohaliku maa maksud. Vajalik Euroopa Liidu staatust tõendav dokument T2L.
Haili Kapsi
Kaubandus- Tööstuskoda väliskaubanduse juht
Välismessile minek on sama kerge kui minna Tartust Tallinnasse. Tuleb kaup laadida peale ja sõidab sihtpunkti.
Kuna nö uus EL on eksisteerinud vaid üks kuu, siis soovituseks oleks siiski, et kaasas oleks näitusele minevate kaupade nimekiri koos kaalude ja väärtustega ning ära näidatud ka päritoluriik.
Silmas tuleb pidada ka seda, et kui näitusele minnakse laevatranspordiga, siis tuleks eelnevalt välja uurida, kas vastav laevaliin omab reguraaliini luba. Vastasel korral tuleb kaupade sihtkohta saabumisel tõestada, et tegemist on ühenduse kaubaga. Seda tõestatakse dokumendiga T2L. Kauba ühenduse staatuse tõestamine kehtib ka juhul, kui transpordivahend logistilistel või muudel põhjustel väljub enne sihtkohta jõudmist ELi territooriumilt (siseneb kolmandasse riiki).
Kui näitusele minejal on plaanis ja ka võimalus kaupa maha müüa, siis peab ta endale selgeks tegema vastava riigi käibemaksuseadusest selle koha, kus kirjeldatakse käibe tekkimise momenti ja ka käibemaksumäärad.
Neeme Tulp
ES Sadolin kommertsdirektor
Tollimaksudest pääsemiseks oli ja on ka teine võimalus ? tellida eksponaadid toimumismaalt. Sellisel kujul on see veel käibemaksuvaba nagu ka messipinna rent. Lisaks tunnetab kohalik firma kõige paremini konteksti, mis tagab tihti parema tulemuse. ES Sadolini viimane messikogemus pärineb Moskvast, SRÜ suurimalt ehitusmessilt Mosbild, kus kasutasime just sama meetodit ? kogu kontseptsioon ja eksponaadid sai tellitud meie Moskva reklaamiagentuuri käest. Jäime tulemusega väga rahule.
Rauno Palm
Viking Window ASi müügiosakonna juhataja
Otsest rahalist kokkuhoidu meie jaoks pole, kuna messil oleme väljas koos partneritega ja kasutame nende tootenäidiseid.
Saadetised mida on vaja saata siit ? nt uuenenud reklaammaterjalid, firma suured logod, suured lipud jms saadame eelnevalt kaubasaadetistega, mis lähevad vastava maa partneritele. Nt kui aknad ? uksed saadetakse partnerile 40-jalases konteineris, leiab seal reeglina ka reklaammaterjalide pakkide jaoks vaba ruumi. Vajaliku tehnilise varustuse saame partnerilt, vöi rendime kohapealt.