Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Masinaehitus annab leiva ja arendab loovust
Kuidas toimib masinaehitajate kõrgharidus? Peamine on oskus uusi tooteid projekteerida. Niisiis on esmane loomevõimeline konstruktor! Muidugi on hea, kui inimene valdab keeli, tunneb kohe majandust, on suur juht jne. Aga inseneri põhiülesanne on kvaliteedi tagamine tehniliste vahenditega! Kvaliteedijuhtimise bürokraatiat saab ka täienduskoolituses õppida. Masinaehituses peab olema metallitunnetus. Kuidas seda meil õpetatakse? Eesti Mereakadeemia mehaanikateaduskonnas valmistatakse ette laevamehaanika ja külmatehnika insenere. Elu on näidanud, et meresõidust loobununa leiab osa mehaanikuna tööd tööstuses ja on hinnatud spetsialistid. Seda silmas pidades tuleks rohkem tähelepanu pöörata masinaelementidele ja arvutil joonestamisele. Sama edukas on EPMÜ mehaanikainsener, kus nimetatud alusaineid on piisavas mahus. Tõste- ja edastusmasinate kursus annab hea ettekujutuse masinaist kui tervikuist.
TTÜ ? siin nad tapsid masinaehitaja. Senine 120tunnine masinaelementide kursus vähenes, olulised projektid asendati õige kitsa valdkonna projektiga lõikeriistast. Vastavalt uuele õppeplaanile kasvas üles tööstuskogemusteta õppejõudude kaader. Moskvast antud õppeplaanide ärajäämisel ei osatud oma peaga mõelda, mida meie tugevatest külgedest jätta, mida moodsatest nimetustest võtta. Üksvahe leiti, et tudeng noore inimesena on maailma tark, kes ise aineid valib. Nt jättis masinaehitustudeng tehnilise joonestamise ja tugevusõpetuse vahele ja koolitas end eetikas, arvuti alal, äris. Masinaehitajat tast muidugi ei tulnudki. TTÜ uusimates õppeprogrammides on aga enam kui sajandivanuse traditsiooniga masinaelementide õppeaine likvideeritud. Tõste- ja transpordimasinate õpetlik kursus on TTÜs juba varem kadunud. Ka mehhatroonika tundub olevat hääbuva peenmehaanika variasendaja. Kas mehhatroonik ? kolmandik mehaanikut, kolmandik automaatikut ja kolmandik arvutiinimest ? on ikka täisväärt spetsialist?
Kas Tallinna Tehnikakõrgkool (TTK) leevendab olukorda? TTK mehaanikateaduskonna lõpetanud insenere eelistatakse tööturul, kuna koolis õpetatakse masinaehitust reaalsel pinnal. Loodus tühja kohta ei salli. Kui TTÜs masinate konstrueerimise aluste õpetust vähendatakse, on otstarbekas seda TTKs suurendada. Sügisest viiakse sisse uue ainena Metallkonstruktsioonide projekteerimine, pidades silmas ka laevaehituse kasvavat mahtu. Seadmete kursus peaks omandama rohkem orienteerituse kaasaegsete töömasinate elementide ja konstruktsioonipõhimõtete valgustamisele. Masinaehitus annab stabiilse leiva, mis ei sõltu eriti moetuultest ja annab vaba voli ka loovuse rakendamiseks.
Jätkamine tulevikus vaid odava allettevõtlusega pulgatreimise ja juhtmeotsikusta-misega paneb meid konkureerima arengumaade odava tööjõuga. See konkurents pole võidetav. Varem või hiljem viiakse selline tootmine itta ja lõunasse. Innovaatiline omatoodang on võimalik: siis me konkureerime kindla peale arenenud maailmaga. Meie ajupotentsiaal on olemas, kui me seda vaid teadvustame. Just sellele peab olema orienteeritud ka mehaanikainseneride ettevalmistus. Neile tuleb sisendada selge tulevikunägemus, usk oma loomevõimesse.
Autor: Tiit Tiidemann