Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rattamatk Kõrvemaal karu, rebase ja metskitsega

    Kui plaanisime oma jalgrattamatka sompus ilmaga kuhugi ida poole, siis esimese mõttena tuli pähe Kõrvemaa. Kuigi sealsed riigimetsa majandamise keskuse ehk RMK hooldatud puhkerajad ja ilusad järved on väärt külastamist igal ajal, otsustasime siiski rattad seada lõuna poole Vetla ja Voose kanti, sest nõukogude ajal laiutas põhja pool sõjavägi ja korralikud, praegu aga unustatud matkarajad olidki lõuna pool.
    Nüüdki võib mõnelt metsateelt leida matkaraja pikali kukkunud ja roostes skeemi, kus peal eesti- ja venekeelsed juhendid, kruusatee ääres konutab külili vajunud, puust jala ja plekist kübaraga ?seen?, mille alla kunagi matkaja võis vihma eest põgeneda. Loomulikult leidub Kehrast Lõuna-Kõrvemaale sõites ka uusi tähistatud radasid ning korralikke puhkepaiku, kuhu on loodusmatkajate jaoks veetud isegi kuivad lõhutud puud. Aga inimesi kohtab seal ikkagi harvem kui Aegviidust põhja poole jäävatel puhkeplatsidel. Nägime maalilise Tarva jõe ääres kulli, kahte rebast, metskitse ja kahte karu, kuid mitte ühtegi inimhinge.
    Isegi ühepäevasele rattamatkale minnes on asju, mida maksab alati kotti pista. Üks neist on tagavarakumm. Kehra rongi pealt maha tulles selgus, et kummivahetamine on esimene asi, mille me oma matkal ette võtame. Peale tagavarakummi oli kohustuslikus varustuses mõistagi ka rattapump ja mõned rattavõtmed-kruvikeerajad, millega sai kummi ettevaatlikult eemaldada ja paigaldada.
    Kehrast Vetla poole liikusime Piibe maanteeks kutsutavat asfaltteed vältides, sest maanteetrenni saab teha ka kodu juures, matk olgu ikka metsikus looduses, nii metsikus kui vähegi võimalik. Auklik kruusatee ja pidevad vihmavalingud pakkusid seda nõutud ekstreemsust piisavalt.
    Kui matkaseltskond saabus Pikaveski sillani, oli väljas juba tõeline koerailm ning otsekui selle kinnituseks jalutas meile vastu üks karusuurune koer. Muidu sõbraliku olemisega, kuid siiski natuke ähvardavana mõjuva pooleksrebitud lehmaketiga, mis koduloomal järel lohises. Mõned haugatused panid meid sillal peatuma, vana vesiveski jäänustega tutvudes saime ka koeraga ?sõbramaks?.
    Jalgrattaga hästisõidetavad kruusateed jätkusid mööda Jägalat, kus iga natukese aja tagant sai heita pilgu mõnele ilusamat sorti jõekäänakule. Inimesi samas näha polnud, isegi Vetla vesiveski juurde jõudes töötas vanal tammil täiesti uus veski ihuüksinda. Kunagiste hiigelturbiinide puust labad mädanesid nõgestes, nüüd asendas neid kergplokkidest väikeses kuuris tuksuv moodne turbiin. Juhtmed viisid elektri kuskile vastaskaldale, kus see arvatavasti kohapeal ka ära tarbiti.
    Vetlast jätkuvad korralikud tähistatud matkarajad, iga teekäänaku peal on ratturile sinisel taustal viit, kuhu järgmisena keerata. See aga ei takista kõrvalepõikeid tegemast. Ja ühe sellise hüppe ametlikult rajalt tegime just siis, kui lagendikul paistis vana palkküün jõe kaldal. Heinadest veel tühi, oli küüni ümbrus siiski peatust väärt. Jägala jõgi voolas sealtsamast läbi ja maja palkidel ronisid putukad. Ka põder oli oma jälgi jätnud, kuid tema endaga meil kohtuda ei õnnestunud.
    Kakerdaja raba ääres saime kaasas olnud raamatust teada, et lähedal asuv madal maa on elupaigaks ka pisikestele lihasööjatele taimedele. Samas asuvad Suur ja Väike Kalajärv. Möödunud suvel seal varba otsa jäänud kaan on teadetetahvli andmetel haruldane apteegikaan, mis on looduskaitse all. Järvekallas õõtsub nagu vaip, vaiba all sagib parvedena kalu. Kuigi ilm oli vihmane, leidsime RMK puhkeplatsilt seltskonna söömas-joomas. Need olid esimesed matkajad, keda me Lõuna-Kõrvemaal kohtasime.
    Sooserva teelt otse Tarva jõe äärde lõigates saime ületada ka koolmekoha, mis oli ehk veidi rohkem kui sada aastat tagasi maanteedel veel üsna tavaline takistus. Jõe äärde jõudes põgenes munakivimüüridega varemeilt suuremat sorti lind ? pakkusime, et vast oli see kull. Veel mõned kilomeetrid ja meie ees sörkis piki teed rebane, enne kui metsa ära pööras. Kohe järgmises kurvis kargas välja uus rebane, kes samuti meid mõne aja saatis. Jõeäärse tee ääres pole enam talusid, seega võivad loomad end sealkandis vabalt tunda.
    Vaevalt olime metskitse ära näinud, kui eemalt paistis üks tume kogu keset metsateed. Ei olnud see kivi ega teel vedelev karusnahk. Hoopis karupoeg oli meie teele sattunud. Kui ta end jalgadele ajas, ilmus kõrvale ka suurem kogu ? suur karu ise, paaris kihutati siis võssa minema.
    Need jäid ka viimasteks loomadeks sel matkal, sest edasi Valgehobusemäele jõudes kohtasime vaid erinevat sorti inimeseloomi: küll oli maasturiga mäkke rühkijaid, kes vaatetorni jalgsi ronida ei julgenud, küll jälle mootorrattaga metsa all tiirutajaid, mõned aga püüdsid linnulaulu kõrvujõudmist takistada automaki valjemaks keeramisega.
  • Hetkel kuum
Noored küsivad palka nii, et maa must? Väga hea!
Noorte kõrge palgasoov on normaalne ja viib edasi, pole siin iriseda midagi, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Noorte kõrge palgasoov on normaalne ja viib edasi, pole siin iriseda midagi, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.