Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saunalahti ? maiuspala spekulandile
Endine Jippii Group, kes peale internetimulli lõhkemist 2000. aastal langes suurde kahjumisse ja kelle ellujäämine oli küsitav, muutis oma nime Saunalahti Groupiks. Praegu tegutseb Saunalahti virtuaaloperaatorina TeliaSonera võrgus Soomes, pakkudes mobiilside- ja internetiteenuseid. Firma jätkab ka internetiteenuste pakkumist Jippii nime all, mis on hästi tuntud ka Eesti noortele.
Firma edule on pannud aluse Soome seadusemuudatus, mis sätestab, et oma telefoninumbrit vahetamata saab vabalt liituda teise operaatori teenusega ehk numbri portatiivsuse. Näiteks TeliaSonera klient võib hakata kasutama Saunalahti teenuseid, nii et tema mobiiltelefoninumber jääb samaks. Seadusemuudatus on meelitanud kliente Saunalahti teenuseid kasutama, mis on selgelt odavamad. Ülejooksjad on põhiliselt TeliaSonera ja Elisa kliendid.
Saunalahti rendib TeliaSonera võrguressurssi, mis tuleb firmale palju odavam kui oma võrgu ülalpidamine. Madalamad kulud võimaldavad firmal võita kliente, pakkudes neile odavamaid kõneminuteid. Lisaks TeliaSonerale sõlmiti äsja leping ka Elisaga, et kasutada nende võrguressurssi.
Odavamad teenused ja seadusemuudatus on Saunalahti klientide arvu hüppeliselt tõstnud. Kui veel eelmise aasta alguses oli ettevõttel alla 17 000 kliendi, siis tänaseks päevaks on neid rohkem kui 300 000.
Ettevõtte rasked ajad peale internetimulli lõhkemist on möödas. Koos klientide arvu kasvuga on paranenud ka majandustulemused. 2001. aasta lõppes firmale hiiglasliku kahjumiga. 2003. aastal suutis Saunalahti Group teenida 5 miljonit eurot kasumit, aasta varem oli firmal sama suur kahjum. Käesoleva aasta esimese kvartali tulemused olid muljetavaldavad. Käive enam kui kahekordistus ja kasumit teeniti 2,4 miljonit eurot. Esimeses kvartalis liitus 70 000 uut mobiilsideklienti. Viimaste uudiste kohaselt lõpetas Saunalahti teise kvartali 307 772 kliendiga, lisades teise kvartaliga 94 000 klienti.
Saunalahti ise prognoosib käesoleva aasta käibeks 150-180 miljonit eurot ja kasumiks 17?20 miljonit eurot. Ettevõtte turuväärtus on 150 miljonit eurot, mis tähendab, et hinna ja tulu suhe on alla kümne ja madalam käibeootus on võrdne turuväärtusega. Arvestades kiiret kasvu, tundub hinnatase igati mõistlik, samas on tegemist spekulatiivse aktsiaga, mistõttu ei sobi ta kõigile. Juba aktsia hind veidi üle ühe euro tähendab seda, et tegu pole stabiilse ettevõttega, vaid kiiresti areneva väikefirmaga.
Saunalahti väiksus on ühelt poolt tema eelis, samas on tegu märgatavalt ebakindlama investeeringuga kui näiteks TeliaSonera. Mõnevõrra sarnaneb Saunalahti Tele2-le, kuid peamine vahe ongi ettevõtete suuruses. Tele2 opereerib väga edukalt, kasutades teiste operaatorite võrguressurssi, suutes pakkuda teenuseid odavamalt sarnaselt Saunalahtile.
Firma keskmine tulu kliendi kohta (ARPU) on võrreldes eelmise aasta esimese kvartaliga suurenenud 25,9 eurolt 33,8 euroni. Võrreldes keskmise eestlasega, saadavad soomlased väga palju lühisõnumeid, mis on täiendav tulu mobiilsideoperaatoritele.
Nõrgaks küljeks on arvestatav võlakoormus ja suhteliselt madal omavahendite tase. Viimane on küll viimasel ajal hakanud tõusma, kuid vahepeal oli Saunalahti omakapital isegi negatiivne, mis tekitas tõsiseid küsimusi firma jätkusuutlikkuses.
Kiirelt arneva firmana Saunalahti dividende ei maksa, ka pole tema finantsseis nii tugev, et maksta dividende. Eelkõige peab investor lootma jääma kapitalikasvule. Aktsia kõikumised võivad olla üsna kiired, kuna aeg-ajalt teavitatakse investoreid klientide arvust. Uute klientide lisandumise kiirus on peamine tegur aktsia hinna kujunemisel.
Näen Saunalahtis huvitavat aktsiat, kelle teenustega on kokku puutunud ka paljud eestlased Jippii internetiportaali kaudu. Investorina huvitavad mind paranevad majandustulemused ja nendega kaasnev aktsia hinna tõus. Siiski sobib aktsia peamiselt spekulantidele, kuna madala aktsia hinna juures võivad liikumised olla väga suured.
Investorid on spekuleerinud, et TeliaSonera ostab Saunalahti ära.
Saunalahti, kes tegutseb TeliaSonera võrgus, võidab üha enam viimase kliente. TeliaSonera ei suuda võistleda Saunalahtiga kõnehindade osas, küll aga võib ta lihtsalt Saunalahti ära osta. 150 miljonit eurot, mis on Saunalahti turuväärtus, pole Põhjamaade suurele telekomioperaatorile suur summa. Siiski tuleb firma eest rohkem välja käia, kuna vastasel juhul ei lähe pakkumine läbi.
Väljaostupakkumine oleks maiuspala Saunalahti aktsionäridele, kes saaksid oma osaluse hea hinnaga maha müüa. Kuid väljaostupakkumine on kõigest spekulatsioon ja sellel ei pruugi reaalset alust olla.
Pean praegu väljaostu võimaliku boonusena, kuid aktsiate omamiseks on ka teisi põhjuseid. Kui firma areneb kiiresti ja mahud kasvavad, siis tasub olla Saunalahti aktsionär. Samas ei maksa suurt osa oma portfellist Saunalahti aktsia alla panna, kuna risk on keskmisest kõrgem. Investorile oluline riski ja tulu suhe on siiski üsna mõistlik, kuid portfellis võiks suurem osakaal olla märksa stabiilsematel aktsiatel.
Suurema riskitaluvusega investor võib siin leida meelepärase aktsia.