Eesti toidukaup Soomes palju kallim

Andris Feldmanis 28. juuli 2004, 00:00

Tüütu passikontroll on igatahes tänu Euroopa Liiduga liitumisele lihtsamaks polnud läinud, nüüd tuli uurida, kuidas on liikmeks olemine mõjutanud ekspordivõimalusi.

Esimeseks külastuskohaks sai sadamale kõige lähemal asuv S-Market. Poe keskpäevaselt külastajatevaeste lettide vahel läks omajagu aega, et kodumaised tooted üles leida.

Kõige lihtsam oli Eesti õlledega ? riiulilt vaatasid vastu tuttavad Saku ja Tartu preemiumõllede pudelid. Ülejäänud kaubad varjavad ennast üldjuhul just ekspordiks mõeldud kaubamärkide taha. Nii kannavad Tallinna Piimatööstuse jogurtid ja kohupiimakreemid Rainbow? silti.

Eesti piimatooteid aitab leida ka madal hind. Kui Eestis toodetud kohupiimakreem maksab umbes 9 krooni, siis võrreldav Soome toode ligi 15 krooni.

Õllede kohta sama öelda ei saa. Kesklinnas asuvas alkoholipoes Alko tuleb Saku Hard Rocki eest välja käia 42 krooni. Selline see heaoluriigi karm alkoholipoliitika on. Eriti kallimat õlut silma ei jäänudki. Samas kinnitas sõbralik klienditeenindaja, et Eesti õlled lähevad hästi. Viinapoest võis leida veel Liviko likööri ja Vana-Tallinnat.

Alkos, kus oli külastatud poodidest kõige rohkem ostjaid ruutmeetri kohta, sain jutule ka kohaliku alkoholisõbra Leifiga, kes oli just Liviko likööri ostnud. Enda sõnul oli ta täiesti teadlik, et ostetud liköör on eestimaist päritolu ja kiitis selle maitseomadusi.

Enne tagasisõitu käisin veel K-Marketi kaupluses, sealgi polnud külastajaid kuigi palju. K-Marketis õnnestus piimalette seirates leida Põlva Piima tooteid, mis olid varjunud anonüümse Euroshopperi nime taha.

Kaupluse töötaja sõnul läheb kõige paremini müügiks virsikumaitseline jogurt. Küsimuse peale, kas poes veel midagi Eestist on, raputas ta kahtlevalt pead.

Käidud sai ka Alepa ja Spari poodides, kuid sealne kaubavalik midagi uut Eesti toodete osas ei pakkunud.

Igal juhul nõuab eestimaiste toidukaupade ülesleidmine Helsingi supermarketites korralikku ettevalmistust, muidu jääb kiri ?Made in Estonia? võõraste kaubamärkide tagant nägemata.

Eesti toiduainetootjad on seniste Euroopa Liiduga liitumise järgsete eksporditulemustega rahul ja oodata on ka uusi Soome turule minejaid.

Paari kuu pärast lubab Soome-suunalise ekspordi käima saada Balbiino. Hetkel käivad läbirääkimised ja muu hulgas arutatakse, kas minna turule oma kaubamärgiga või allhanke vormis.

Mais alustas Tallinna Piimatööstus väljavedu Soome. Praegu müüakse oma tooteid seal Rainbow? kaubamärgi all, kuid sügisest kaalutakse oma nimega väljatulemist. Seniste tulemustega on piimatööstus rahul, kuid täpsemat infot käibe ja mahtude osas avaldada ei soovinud, viidates kokkuleppele koostööpartneriga.

Tallinna Piimatööstusel on plaanis laiendada eksporti ka teistesse maadesse. Omad piirangud seab sellele piimatoodete lühike säilitusaeg. ?Võimalikud turud saavad asuda Eesti lähedal,? ütles Tallinna Piimatööstuse ekspordijuht Ivo Lätti, rääkides ekspordivõimalustest.

Oma toodangut müüb Soomes ka Põlva Piim, tehes seda Euroshopperi kaubamärgi all.

Suured plaanid on Soome eksportimise osas Põltsamaa Felixil. Mais käis ettevõtte nüüdne juhataja Anti Orav välja, et aasta lõpuks võiks Põltsamaal toodetud majonees hõlmata 5% Soome majoneesiturust. ?Usun, et aasta lõpus suudame isegi ületada väljalubatud numbreid,? ütles Orav. Edu ühe põhjusena nimetas ta turundusega tegeleva Soome sõsarettevõte omamist. Madala hinnaga Eesti ettevõte Soome turul läbi lüüa ei ürita.

Sama hinnapoliitikaga on Soome turule läinud ka Saku Õlletehas, mis loodab turule murda oma põhiõlle Saku Originaali hea kvaliteediga. Siiani on väljavedu läinud hästi, Soome-poolne partner Sinebrychoff on viimaste kuude jooksul koguseid suurendanud.

Soome eksportimise plaanidest on varem rääkinud ka Saku peamine konkurent Eestis Tartu Õlletehas. Praegu võib küll mõnest Helsingi poest A le Coqi kaubamärgiga õlut leida, kuid laiemat eksporti on plaanis alustada sügisel.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing