Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas klient või riik hoiab bussid liinil?

    Järgmise aasta riigieelarvet koostades peab valitsus ja Riigikogu leidma lahenduse ka paarile küsimusele bussinduse vallast: millises mahus toimub Eestis järgmisel aastal ühistranspordi osaks olev inimeste liinivedu bussidega ning kas raha selle teenuse kinnimaksmiseks hakkab rohkem tulema kliendi kukrust piletihinna kasvuna või riigieelarvest liiniveo dotatsiooni suurendamisega.
    Reaalsus on see, et ELiga kaasnenud kütuseaktsiisi hüppeline kasv kergitas kõigi transpordifirmade kulusid. Vana rasva peal elada on firmadel võimalik mingi aeg, kuid järgmise aasta eelarveid koostades peavad täiendavate kulutustega arvestama nii maakondade ja linnade avaliku teenindamise liinidel töötavad bussiettevõtted kui ka veo tellijad, s.o maavalitsused ja kohalikud omavalitsused.
    Bussiveol peamise kütusena kasutatava diislikütuse aktsiisimäär tõusis tänavu 1. mail 1,28 kr liitrilt. Koos jaemüüjate juurdehindlustega on diislikütuse hind tõusnud ligikaudu 1,5 kr. Arvestades bussi keskmiseks kütusekuluks 30 liitrit 100 km kohta, on hinnatõus tõstnud bussi ühe kilomeetri läbisõiduhinda umbes 50 senti. Võttes aluseks 2003. a avaliku teenindamise liinide mahu (75 mln km), on 2005. a doteeritavaid bussiliine teenindavate vedajate lisakulu 37,5 miljonit krooni.
    Aktsiisitõus oli force majeure. Kuna otsus kütuseaktsiisi tõsta oli ja on riiklik poliitika, siis oleks kindlasti vaja 2005. a riigieelarve planeerijatel oluliselt suurendada dotatsiooni avaliku teenindamise lepingu alusel töötavatele bussiliinidele. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi koostatud ühistranspordi arenguprogrammis kavandatud 11 mln kroonine kasv võrreldes käesoleva aastaga on selgelt ebapiisav. Oht, mis alarahastamise korral tekib, on see, et hakatakse taotlema liinimahu vähendamist, mistõttu halvenevad hõredamini asustatud piirkondade elanike liikumisvõimalused. Teine võimalus lisakulutuste katmiseks on piletihinna tõus, mis aga samuti vähendaks paljude elanikkonna gruppide sõiduvõimalusi.
    Lisaks kütuseaktsiisi tõusust tingitud hinnasurvele võib 2005. a piletihinna märkimisväärse tõusu põhjuseks saada ka bussijuhtide palga kasv. Eesti Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühingu nõudmine on tõsta 2005. a jaanuarist olulisel määral transporditöötajate palka. Näitena olgu toodud palgatõusu nõudmine siseriiklike, sh maakonna avaliku teenindamise liinide bussijuhi kohta. Kui senini on selle kategooria miinimumtunnipalga määr 17 kr, siis järgmisel aastal tahetakse selle tõusu kuni 43 kroonini. Maakondade avalikke liine teenindavatele ettevõtetele tähendab see aastas 50 miljonit kr täiendavat kulu.
    Arvestused näitavad, et bussiliinide teenindamise tagamiseks on vajalik dotatsioonide märkimisväärne suurendamine. Vastasel korral ei suuda ei riik, kohalikud omavalitsused ega ka bussifirmad tagada ühistranspordi arenguprogrammis püstitatavaid eesmärke.
    Ebapiisava finantseerimise korral on ette näha hoopis vastupidiseid protsesse: bussipargi jätkuv vananemine, liiklusohtlikkuse kasv ning elanikkonna sõiduvõimaluste kahanemine. Ministrid ja parlamendiliikmed koos kõigi bussireisijatega on taas valiku ees. Valimiskõnedes ja programmides on nii kerge öelda, et ühistranspordi edendamine on meie prioriteet, teisalt on raha alati ja kõigeks liiga vähe.
    Autor: Ivo Volt
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.