Odav kogemusteta töötaja on madalamatel ametikohtadel eelistatud

Ketlin Priilinn 09. august 2004, 00:00

ASi EMT personalijuhi Milvi Tepi sõnul oleneb nende ettevõttes ametikohast, kas eelistatakse kogemustega töötajat või nn puhast lehte.

?Osal ametikohtadel peame töötaja kindlasti ise välja koolitama, see käib näiteks klienditeenindajate kohta,? ütles Tepp. ?Mingisugune eelnev teenindamiskogemus võib neil ju olla, ent nii spetsiifilisi teadmisi, kui meil vaja, pole võimalik kusagilt mujalt saada.?

Tepp rääkis, et spetsiifilisemates valdkondades eelistatakse siiski pigem kogenud töötajaid. ?Näiteks IT ja müügitöö valdkonnas, eriti müügijuhtide puhul, on eelnevad kogemused väga olulised,? leidis Tepp.

Tepp ütleb, et loomulikult ollakse valmis spetsialistidele ka kõrgemat palka maksma. ?Kõik sõltub sellest, kui kriitiline see ressurss meie jaoks hetkel on, kui palju selle valdkonna inimesi üldse tööjõuturul liigub ja kui suur on konkurents. Valdavalt on niisugusteks spetsialistideks tehnoloogia- ja iseäranis infotehnoloogiainimesed,? ütles Tepp.

ASi Põltsamaa Felix personalijuht Helgi Zukovits tunnistab, et nende ettevõte ei saa personali valikul väga nõudlik olla. ?Meie asukoht seab omad piirangud,? põhjendas ta. ?Koolitama peame aga ikka kõiki oma töötajaid, olenemata ametikohast.?

Zukovitsi sõnul alustavad tavalised liinitöölised madalamalt palgalt ning kogemusi juurde saades on võimalik tõusta kõrgemale ametikohale ja saada seega ka rohkem palka. ?Kui aga inimene on juba eelnevalt toiduainete käsitlemist õppinud, suuname ta muidugi kohe kõrgemale,? ütles Zukovits. Palk on Põltsamaa Felixis tavaliselt katseajal veidi madalam, pärast nelja kuu möödumist pikendatakse töölepingut ja tõstetakse ka palka.

Estonian Air ASi avalike suhete juht Epp Alatalu ütles, et nende ettevõttes eelistatakse värbamisel olenevalt ametikohast nii oskuste ja kogemustega inimesi kui ka koolitatakse neid ise välja vastavalt lennundusspetsiifikale.

Lennufirma ise koolitab salongipersonali: stjuardesse ja stjuuardeid, lendudele registreerimise agente. Nende puhul on tööle saamise eelduseks klienditeenindamise kogemus ja sobivad isiksuseomadused. Ise koolitab Estonian Air ka lennukikoristajaid. Lisaks õpetab Estonian Air välja piletimüügikassades ja kõnekeskuses töötavad spetsialistid, kuid samas on nendele ametikohtadele tööle asumisel oluliseks tingimuseks reisibüroos töötamise kogemus. Perroonitehnikud koolitatakse täielikult välja lennufirmas.

Spetsialistide palgasüsteem on Estonian Airis Alatalu sõnul enamasti paika pandud ning tavaliselt on palk katseajaga töötajal väiksem kui kogenud spetsialistil. Salongipersonali ja reisijate teenindamise osakonnas on tavaks astmeline palgatõus kahe aasta jooksul. Alates kolmandast tööaastast saavutab palk stabiilsuse, jõudes võrdsele tasemele kogenud spetsialistidele makstava töötasuga, rääkis Alatalu. Juhtivate töötajate, raamatupidajate, IT-spetsialistide, juhi assistentide, autojuhtide ning teiste üldise suunitlusega spetsialistide puhul eelistab Estonian Air tööle võtta varasemate ametialaste kogemustega inimesi.

Kõik oleneb sellest, kas ja kui palju vastava kvalifikatsiooniga inimesi on turul. Oma kogemustest võin öelda, et konsultatsioonifirma poole pöördudes eelistatakse ikkagi vajalike oskuste ja kogemustega töötajat, kellele ei ole siis ka kahju kõrgemat palka maksta kui päris algajale. On olemas konkreetne ametikoht, mille töötajale esitatakse kindlad nõudmised ? tal peavad olema teatud isiksuseomadused, tööks vajalikud oskused ja soovitavalt ka eelnev töökogemus. Tavaliselt juhtubki, et edukamad firmad, kellel on võimalik töötajale suuremat palka maksta, saavad ka rohkem valida ning leiavad kokkuvõttes kvaliteetsema tööjõu.

Üldiselt on ka tööotsijad kursis ametikoha palgatasemega, kuigi aeg-ajalt juhtub ka seda, et palgasoov on liiga kõrge, hinnatakse ennast üle.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:38
Otsi:

Ava täpsem otsing