Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Transporditurul läheb pingeliseks
Ekspedeerimisfirma ATP Freespeed OÜ müügijuhi Jaanis Soone sõnul on pinge transporditurul kasvanud, madalat hinda pakkudes püüavad leedukad Eesti vedajate tööd üle võtta.
Odavamatest vedajatest on kuulnud ka ekspedeerimisfirma DFDS Transport ASi juhatuse esimees Jaan Lepp. ?Eks neid odavamaid tuleb küll ja mitte ainult Leedust, neid tuleb ka Lätist, Venemaalt, Poolast, Slovakkiast, aga meie firma neid ei kasuta. Hind on küll madal, aga kvaliteet on vilets ? kui juht peale emakeele ühtegi keelt ei oska, siis kuhu ma ta saadan?? rääkis Lepp.
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni TIR-osakonna juhataja Lauri Lusti sõnul vabanes piiride kadumisega isegi kuni veerand vedajate ressursist.
?Need, kes enne pikkades piiri- ja tollijärjekordades ootasid, tahavad ka midagi vedada,? ütles Lepp.
Lisaks piirijärjekordadele kadusid seoses Euroopa Liidu laienemisega ka mitmed seni nõutud dokumendid, mis kiirendas samuti transpordifirmade tööd oluliselt. ?Paberimajanduses muutus olukord lausa dramaatiliselt, väga lihtsaks läks,? lisas Lepp. ?Kuigi jah, nn kolmandate riikide vedudes läks paberimajandus veidi keerulisemaks.?
Kasvanud veokiirus tähendab Lusti sõnul seda, et ka probleeme on vähem ? autojuht teab nüüd üsna täpselt, kus ta ööbib ja kus ta tangib, ta ei pea enam muretsema, et äkki on vaja kuskil metsaparklas ööbimiseks koht leida. ?Enne läks piiridel liiga kaua aega, isegi Eesti-Läti piiril seisis auto mõnikord terve ööpäeva,? lisas Lusti.
Järjekordade kadumisel tekkinud vabade vedajate arv võib põhjustada transporditurul ka hinnasõja. Jaanis Soone sõnul ongi vedamise hinnad juba langenud, ka firmade kasumimarginaalid on endisest väiksemad.
DFDS Transport hindu siiski langetanud ei ole. Jaan Lepp põhjendas seda asjaoluga, et kütus, maksud ja muud säärased kulud on kasvanud.
?Ühiku veohind on teoreetiliselt odavam siiski merel ja raudteel, aga autovedu on operatiivsem, tänu piiride kadumisele läks see nüüd oluliselt kiiremaks,? vastas Lusti küsimusele, et milline veoliik on odavaim.
Mõne kaubaliigi puhul on Lusti sõnul autovedu ka odavam.