Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
VP Market surub tarnijaile karme tingimusi
Juuli algul saatis praeguseks kuus T-Marketi kauplust avanud poekett Eesti ettevõtjatele ja maaletoojatele laiali tarnelepingu vormi. Kuigi ka praegu Eesti turul tegutsevate kettide tingimusi on peetud karmiks, tekitas VP Marketi 8-leheküljeline leping ettevõtjate seas elevust. Lisaks kohmakale otsetõlkele, vahelt puuduvatele lepingupunktidele, eksimustele lisadele viitamisega paistis leping silma sooviga olla selgelt jõupositsioonil. Trahvinõuded puudutasid ligi pooli lepingu põhipunktidest.
Praeguseks on lepingu allkirjastamise esialgne tähtaeg läbi ning küsitletud ettevõtjad ilmutavad valdavalt kidakeelsust ja soovivad jääda anonüümseks. Lepingu sõlminuid seob vaikimiskohustus, teised samal ajal ei välista koostöövõimalust leedulastega tulevikus.
Tartu Õlletehase juhi Tarmo Noobi sõnul peetakse hetkel VP Marketiga läbirääkimisi. ?Arvan, et Eestis pole sellises vormis lepingu variant teostatav, pean silmas sanktsioonide poolt,? hindas ta siinsetele tootjatele pakutavat tarnelepingu vormi. ?Lepingu iseärasus on selles, et see on tõlgitud leedu keelest eesti keelde, tõlge pole ilmselt kõige sobivam. Tundub, et valesti on mõistetud Eesti seadusi, meil siin on ka teised tavad.?
Samas lisas Noop, et ettevõte peab sarnaseid läbirääkimisi iga poeketiga ning mõlemale poolele ?mõistliku lahenduse? otsimisel ei tõstaks ta VP Marketit teistest rohkem esile. Vastates küsimusele, kas VP Market tahab õlletehaselt saada kõige soodsamat ehk siis sama hinda mis Eesti suurim poekett Säästumarket, ütles Noop, et eri kliendikategooriate puhul sõltub pakutav allahindlus mahust: ?Tänasel päeval pole VP Market Eestis nii suur, et saaks meilt samas mahus allahindlust võrreldes teiste kettidega.?
?Kui teised ketid tõmbavad püksid jalast tavaliselt rebadele, siis VP Market tahab päris maha tõmmata,? kommenteeris läbirääkimisi ühe Eesti juhtiva toiduainetootja müügidirektor. Leedulastega juba koostööd tegeva tootja esindaja lausus, et suure jaeketina teeb VP Market tarnijatega, mida süda lustib. ?Enamus müüb sinna sisse saamiseks omahinnaga ja kui turg on käes, keerab vastupidiselt tootja eeldustele VP veel nööri koomale, nõudes lisatasusid. Samas on tal väga suur turuosa ja megakäibed,? tõdes ta.
Ka LTT müügijuhi Kalle Grentsi sõnul oli vastaspool teatud punktide osas väga jäikadel positsioonidel. ?Kokkulepete saavutamine ja asjaajamine VP-ga on pisut keerulisem kui meie teiste klientidega, lihtsalt nende tööstiil on erinev,? ütles ta.
OÜ VP Market esindaja, finantsjuht Ruta Juzulenaite ütles, et tänavu Eestis laienema asunud kaubanduskontsern on praeguseks ära kaardistanud tarnijad, kes võiks poeketil olla. Muu hulgas saab kiiresti riknevad toiduained ja alkohoolsed joogid VP Market Eestist. ?Kui päris aus olla, siis võiks kõigis valdkondades olla hankijad Eesti omad. Praegu on sortimendis kolm neljandikku Eesti oma,? märkis ta.
Juzulenaite lausus, et juuli alguses laiali saadetud tarnelepingu vormide alusel käivad ettevõtetega praegu läbirääkimised. Tema sõnul on loogiline, et lepingud on mahukad ning sisaldavad siinmail harjumuspärasest rohkem tingimusi: ?Aga kõik tuleb detailideni paika panna. Lepingutes on kirjeldatud töökorda, et vältida võimalikke probleeme ja maksed liiguksid, kindlaks on määratud olulised rutiinid, kuidas käituda ühel või teisel puhul.?
Juzulenaite hinnangul pole ettenähtud trahvid hirmutamiseks ? trahvitakse tavaliselt alles siis, kui midagi juhtub. Pealegi trahvivad ka kõik teised jaeketid.
Tema sõnul kohandatakse leping ikkagi vastava hankija ja tähtaja järgi ning VP Market ei nõua ?ilmtingimata madalaimat hinda?. ?Hind on alati läbirääkimiste küsimus. Palju sõltub mahtudest, kas tarnija tahab müüa ainult Eestis või Lätis-Leedus ka,? ütles Juzulenaite.