Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autotootjate lobi võib viia varuosade hinnatõusule Euroopas

    Euroopa Komisjon otsustab 8. septembril, kas parandada disainlahenduste direktiivi, mis võimaldaks vaba konkurentsi sõiduki nähtavate varuosade turul.

    Kui disainlahenduste direktiivi parandusklauslit heaks ei kiideta, võib autovaruosade turgu Euroopas pikemas perspektiivis oodata hinnatõus, teatas autoosade tootjaid, müüjaid, sõltumatuid parandustöökodasid, suurt osa väike- ja keskmise suurusega ettevõtteid ja Euroopa Liidu 235 miljonit autoomanikku ühendav ECAR.
    Mitmetes Euroopa Liidu liikmesriikides on disainlahenduste alaste regulatsioonide alusel loodud auto nähtavate varuosade turul monopoolne olukord, kus autotootjale kuulub eksklusiivne õigus sõiduki nähtavate varuosade tootmiseks ja müügiks. Nii on selliste varuosade puhul monopoolne turg näiteks Austrias, Taanis, Soomes, Prantsusmaal, Portugalis ja Rootsis.
    Tarbijate ning vaba konkurentsi kaitsmiseks on Euroopa Komisjonile esitatud disainlahenduste direktiivi parandusettepanek, eesmärgiga välistada disainlahenduse õiguskaitse juhul kui disainlahendus seisneb komplekstoote komponentosas ning seda kasutatakse komplekstoote parandamisel selle esialgse väljanägemise säilitamiseks.
    Varuosaturul vaba konkurentsi võimaldava parandusklausli vastuvõtmine on ohus sõidukitootjate lobitegevuse tõttu. Autotootjate huvi on ka arusaadav, nähtavate varuosade turu mahuks Euroopa Liidus hinnatakse praegu umbes 10 miljardit eurot. McKinsey uuringu alusel teenisid aastal 2000 Euroopa sõidukitootjad 39% oma kogukasumist varuosade müügist ja ainult 18% uuetest sõidukitest, seega on varuosaturg tootjate jaoks oluline kasumiallikas.
    Kui parandusklauslit vastu ei võeta, jääb nähtavatele varuosadele disainkaitset võimaldav direktiiv endisel kujul jõusse ning autotootjate lobitegevuse tulemusena võib turg monopoliseeruda ning hinnatõus toimuda kogu Euroopas. Praeguse seisuga on Comité Européen des Assurances (CEA) tehtud uurimuse järgi monopoolset varuosaturgu omavates Euroopa Liidu riikides autoosade hind keskmiselt 9,8% kallim kui vabaturuga riikides.
    Parandusettepaneku algatanud Euroopa Liidu siseturu eest vastutav volinik Fritz Bolkestein on seisukohal, et autotootjate eksklusiivne õigus varuosade müügiks tähendab disainlahenduste kaitse kuritarvitamist. Ka ettepaneku vastuvõtmisel jääks sõidukitootjatele endiselt eksklusiivne disainlahenduse õiguskaitse uute sõidukite puhul, kuid seaduseparandus ei lubaks monopoli varuosaturu puhul.
    Parandusklausli arutelu Euroopa Komisjonis toimub 8. septembril. Eesti poolt annab kõnealuses küsimuses hääle volinik Siim Kallas.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.