Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autotootjate lobi võib viia varuosade hinnatõusule Euroopas
Euroopa Komisjon otsustab 8. septembril, kas parandada disainlahenduste direktiivi, mis võimaldaks vaba konkurentsi sõiduki nähtavate varuosade turul.
Kui disainlahenduste direktiivi parandusklauslit heaks ei kiideta, võib autovaruosade turgu Euroopas pikemas perspektiivis oodata hinnatõus, teatas autoosade tootjaid, müüjaid, sõltumatuid parandustöökodasid, suurt osa väike- ja keskmise suurusega ettevõtteid ja Euroopa Liidu 235 miljonit autoomanikku ühendav ECAR.
Mitmetes Euroopa Liidu liikmesriikides on disainlahenduste alaste regulatsioonide alusel loodud auto nähtavate varuosade turul monopoolne olukord, kus autotootjale kuulub eksklusiivne õigus sõiduki nähtavate varuosade tootmiseks ja müügiks. Nii on selliste varuosade puhul monopoolne turg näiteks Austrias, Taanis, Soomes, Prantsusmaal, Portugalis ja Rootsis.
Tarbijate ning vaba konkurentsi kaitsmiseks on Euroopa Komisjonile esitatud disainlahenduste direktiivi parandusettepanek, eesmärgiga välistada disainlahenduse õiguskaitse juhul kui disainlahendus seisneb komplekstoote komponentosas ning seda kasutatakse komplekstoote parandamisel selle esialgse väljanägemise säilitamiseks.
Varuosaturul vaba konkurentsi võimaldava parandusklausli vastuvõtmine on ohus sõidukitootjate lobitegevuse tõttu. Autotootjate huvi on ka arusaadav, nähtavate varuosade turu mahuks Euroopa Liidus hinnatakse praegu umbes 10 miljardit eurot. McKinsey uuringu alusel teenisid aastal 2000 Euroopa sõidukitootjad 39% oma kogukasumist varuosade müügist ja ainult 18% uuetest sõidukitest, seega on varuosaturg tootjate jaoks oluline kasumiallikas.
Kui parandusklauslit vastu ei võeta, jääb nähtavatele varuosadele disainkaitset võimaldav direktiiv endisel kujul jõusse ning autotootjate lobitegevuse tulemusena võib turg monopoliseeruda ning hinnatõus toimuda kogu Euroopas. Praeguse seisuga on Comité Européen des Assurances (CEA) tehtud uurimuse järgi monopoolset varuosaturgu omavates Euroopa Liidu riikides autoosade hind keskmiselt 9,8% kallim kui vabaturuga riikides.
Parandusettepaneku algatanud Euroopa Liidu siseturu eest vastutav volinik Fritz Bolkestein on seisukohal, et autotootjate eksklusiivne õigus varuosade müügiks tähendab disainlahenduste kaitse kuritarvitamist. Ka ettepaneku vastuvõtmisel jääks sõidukitootjatele endiselt eksklusiivne disainlahenduse õiguskaitse uute sõidukite puhul, kuid seaduseparandus ei lubaks monopoli varuosaturu puhul.
Parandusklausli arutelu Euroopa Komisjonis toimub 8. septembril. Eesti poolt annab kõnealuses küsimuses hääle volinik Siim Kallas.