Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaubavahetus T?ehhiga Eesti kahjuks tasakaalust väljas
Ajal kui Eesti ettevõtjad alles kompavad T?ehhi turgu, on T?ehhi jõulisel ekspordil ajaloolised juured. Läbi aegade on seal olnud väga tugev masinatööstus, seetõttu pole imeks panna, et impordist suurima osa ehk viiendiku moodustavad masinad ja seadmed.
Kes ei teaks ?koda autosid või T?ehhi trolle ja tramme. Tõsi, trollide ja trammide hankimisel on toimunud mõningaid muutus.
Et uus T?ehhi tramm maksab 25?30 miljonit krooni, siis on Tallinna trammidepoo vahendite vähesuse tõttu hankinud neid viimasel ajal kasutatuna Saksamaalt, ütles Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise trammidepoo ülem Mati Koore.
Trollidepoo ülem Vladimir Nafigin selgitas, et Tallinnas on kasutusel 90. aastatel ostetud 99 ?koda trolli, kuid uuemad on ostetud Ungarist, sest ?koda trollidel ei ole nõutavaid ELi sertifikaate.
T?ehhi masinate ja seadmete maaletoomisega tegeleva KRK Mõigu tegevdirektor Karl Renser on 80. aastatel töötanud Talleksi esindajana T?ehhoslovakkias ning loonud T?ehhi ja Slovakkia tootjatega kontakte suurtel messidel. KRK vahendab kuni kolme tuhande T?ehhi masina ja seadme müüki.
?Paremini on läinud puidu- ja metallitööpinkide ning niidukite, aga samuti põllumajandusmasinate varuosade müük,? ütles Renser. ?Näeksin turgu ka põllumajandustehnikale, samuti bussidele, mis on Tartus toodetutest miljon krooni odavamad ja mille kerele antakse 15aastane roostegarantii,? lisas ta.
Eesti suursaadik T?ehhis Eve-Külli Kala tõdes, et Eesti ettevõtjaid on seni T?ehhi turule vähe jõudnud, viimati tegi hoolimata suurtest pingutustest ebaõnnestunud katse üks kohukeseärimees.
Kuid viimasel ajal on märgata selget huvi kasvu. Seda kinnitavad Eesti kaupmeeste liidu, Jõgevamaa põllumajandustootjate liidu ja Saaremaa ettevõtjate tänavused maakuulamised T?ehhis.
Kõige nähtavam Eesti kaup T?ehhi turul on kalakonservid, mis on esindatud kõigis suuremates kaubanduskettides ja mida tuntakse vanast ajast. Ehkki saatkonna jõululaadal on olnud hea minek Liviko viinal, Vana Tallinnal ning Kalevi kommidel, ei osanud suursaadik prognoosida, kas neil võiks olla kaubanduslikku edu.
?Arvame, et siinsel toiduaineturul läbilöömine on üsna raske,? ütles Kala, lisades, et loodetud läbimurret pole saavutanud ka Eesti puidufirmad.
Suursaadiku sõnul tasuks ettevõtjail tähelepanu pöörata T?ehhi messidele, mis on väga esinduslikud ja suure külastatavusega. Sel eesmärgil on ta soovitanud majandusministril koos ärimeeste delegatsiooniga külastada sügisel suurt Brno masinatööstusmessi.
?Ei oleks iialgi arvanud, et Tallinna?Praha lennuliini avamine nii meeletult meie läbikäimist lisab,? ütles suursaadik Eve-Külli Kala.
?Kui enne hoidis Poola aeganõudev läbimine paljusid tagasi, siis nüüd on lihtne tulla päevaks-paariks oma asju ajama, samuti läheb üha rohkem t?ehhe nädalalõpuks Eestisse,? lausus Kala.
Lennuliini käivitades arvestas Czech Airlines, et umbes 80% klientidest on transiitreisijad, mistõttu edasilennuajad on väga hästi kokku sobitatud. Kuid nagu näitab statistika, on see aidanud suurendada ka T?ehhit külastavate Eesti turistide arvu. Eesti statistikaameti andmeil lähetasid Eesti turismifirmad eelmisel aastal T?ehhisse 6491 inimest, mis on varasema aastaga võrreldes kolmandiku rohkem. Eestis käis mullu 2111 majutatud T?ehhi turisti.