Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Raudtee ei tagane investeeringukohustusest

    Rääkides Eesti Raudtee (ER) investeerimiskohustustest üleüldiselt, tuleks alustada ettevõtte erastamisest 2001. a. Kõigil konkursil osalejatel oli võimalus põgusalt tutvuda ettevõtte seisuga ehk viia läbi due diligence, mille põhjal esitati erastamisagentuurile pakkumine ostuhinna ja investeerimisprogrammiga viieks aastaks. Pärast mitmeid segadusi kuulutati erastamise võitjaks Baltic Rail Services (BRS), kes pakkus ettevõtte eest miljard krooni ning võttis kohustuse investeerida 2,566 mld kr.
    Paraku venis erastamine RailEstonia kõrvalejäämise tõttu mitme kuu võrra, mistõttu BRS sai ERi üle võtta alles septembrikuus. Sellise ajastuse tõttu oli selge, et 2001. a investeerimiskohustust ei ole BRSil võimalik täies mahus täita, sest infrastruktuuritöid on võimalik teostada vaid aprillist oktoobrini.
    Erastamisplaanis ette nähtud kohustuse täitmiseks tol aastal tulnuks peatada täielikult nii kauba- kui ka reisiliiklus ERi infrastruktuuril mitmeks kuuks, kuid ka siis ei oleks õnnestunud kõiki töid läbi viia. Ka riigi esindajad mõistsid olukorra absurdsust ning juba erastamislepingu sõlmimise ajal lisati lepingusse klausel, millega anti BRSile õigus erastamisprogramm täies mahus täita viie aasta jooksul, kuid alates 2002. aastast.
    Praeguse kava kohaselt investeeribki ER 2006. a lõpuks ainuüksi infrastruktuuri 1,763 mld krooni, mis ületab erastamislepinguga nõutu üle 100 miljoni krooniga. Lisaks on BRS teinud mahukaid investeeringuid veeremisse, mida on tunduvalt enam, kui erastamislepinguga võetud kohustus ette näeb ? meie hinnangul on need investeeringud sama olulised kui investeeringud infrastruktuuri, efektiivsuse tõstmiseks, läbilaskevõime suurendamiseks või ohutuse parandamiseks.
    BRSil ei ole kavatsustki lepingus kokku lepitust taganeda või vähem investeerida. Samas on aga kolme aasta jooksul ettevõttes nii mõndagi muutunud ning põhimõtteliselt tuleb muuta investeerimisprioriteete ? seda eesmärki täidabki täiendatud äriplaan, milles suurendatakse ohutust ning arvestatakse muutunud konkurentsisituatsioonist tingitud vajadusi. Kevadel vastu võetud raudteeseadus nõuab infrastruktuuri haldajalt pidevalt kasvavaid investeeringuid läbilaskevõime suurendamiseks, sest alates järgmisest aastast muutub vabaks konkurents raudteeturule ligipääsul. Koostöös raudteeinspektsiooniga oleme otsustanud veelgi suurendada investeeringuid raudtee ohutusse, suunates varasemast enam raha ülesõidukohtadesse ning rööbaste väljavahetamisse. Varasema äriplaani järgi korrastati aastas keskmiselt 10 ülesõidukohta, nüüdsest tõstetakse tempot kahekordseks: kolme aasta jooksul parandatakse ohutust 60 ülesõidul.
    Läbilaskevõime suurendamiseks on ehitatud Muugale veduridepoo ning vedurite pöördsild, mille abil toimub vedurite ümberpööramine varasema viie tunni asemel kahe minutiga. Klienditeenindust parandavad kaks projekti, mis kannavad suhteliselt sarnaseid nimetusi ? KTK ja CTC. Esimene on ERi klienditeeninduskeskus, mille abil peaks raudteevedude tellimine muutuma klientidele senisest mugavamaks, teise lühendi taga peitub ingliskeelne nimetus Centralized Traffic Control ehk tsentraliseeritud liikluskontrollisüsteem. Tegemist on tehnika viimast sõna järgiva liiklusjuhtimissüsteemiga, millest kujuneb üks tõhusamaid vahendeid ohutuse ja läbilaskevõime suurendamisel ning mis vahetab täielikult välja nõukogudeaegse signalisatsioonisüsteemi.
    Meie püüdlused kasvatada transiidivoogusid mõlemal suunal on suurendanud Narva pudelikaelaks muutumise ohtu. ER on juba kolm aastat püüdnud alustada jaamateede pikendamise projekti Narvas, kuid kohalike võimude vastuseisu tõttu on 80 miljonit krooni planeeritud investeeringuid siiani ootamas oma järjekorda.
    Jagame rahandusministeeriumiga sama eesmärki ehk soovime parandada ohutust ja muuta Eesti transiidisektorit veelgi konkurentsivõimelisemaks. Kuigi ees ootab veel suur töö, et erastamisele eelnenud alainvesteerimisest tulenevaid vajadusi täielikult rahuldada, jätkab BRS kindlalt infrastruktuuri ja veeremi parandamist Eesti Raudteel.
    Autor: Edward A. Burkhardt
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Apple kaotab Hiinas turuosa kohalikele konkurentidele
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.