Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Viiendat kontrollijat pole vaja
Rikkumiste ja petturluse vältimise tõhusaim mehhanism on sisekontrollisüsteem, mis käivitab igal otsustustasandil tegijate enesekontrolli. Sisekontroll on pidevalt toimiv ennetav tegevus, väliskontroll aga võimaldab kahtluste puhul selgitada toimingu asjaolusid. Kohalikus omavalitsuses teostab väliskontrolli linna- või vallavalitsuse üle kohaliku volikogu revisjonikomisjon ning volikogu.
Riigiasutustes on lähtuvalt seadusest sisekontrolli süsteem kohustuslik, KOVis seadus otseselt ei nõua sisekontrolli olemasolu. Samas on äris väärtuse suurendamine ja avalikus halduses haldussuutlikkuse tõstmine tänapäeval mõeldamatu ilma sisekontrollita. Suuremates omavalitsustes on sisekontrolli rakendamisega alustatud riigi näpunäiteid ootamata, nt Tallinnas, Tartus ja Pärnus toimib see tõhusalt.
Väikestes valdades seisab sisekontrolli rakendamine selle taga, et esialgu puuduvad täpsed tegevusjuhised väikestes struktuurides ja väheste vahenditega sisekontrolli rakendamiseks. Siin võiks riik tõesti oma abistava käe ulatada.
Kahjuks on riigi algatatud omandireformist alates tekkinud maatükkidel kummaline komme käest kätte liikuda. Väikeses vallas on paratamatult tegijad-inimesed omavahel seotud ja see loob teatud riskid, aga samas ka üsna tugeva sotsiaalse kontrolli, sest miski ei toimu, ilma et pool valda teaks, miks ja kuidas.
Kui aga mingi maatehingu osas tekitab KOVi tegevus kahtlusi, on riik lausa kohustatud sekkuma, ja selleks institutsiooniks on kehtiva õiguskorra kohaselt maavanem. Et riik maavanemat, s.o ennast ei usalda, on isegi mõistetav, kui vaadata riigiasutuste, nt maksuameti auditeerimise tulemusi.
KOVi üle kehtib praegu neljakordne kontroll (siseaudit, revisjonikomisjon, eelarve täitmise välisaudit, maavanem). Uitmõte riigikontrolli-poolsest ülekontrollimisest oleks isegi päris huvitav, kui riigiasutustes oleks asjad kontrolli all ning Riigikontrollil aega ja ressursse jalaga segada.
Aga seni, kuni riigil endal vara totaalselt kontrolli alt väljas, olgu viljasalves või maksuametis, on küll kaheldav, kas riigikontrollil on mõtet uut tööpõldu otsida, kui senine lausa söötis.
Autor: Viktor Vassiljev