Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtlus kui elustiil noortele
Kuidas saadakse ettevõtjaks, millal on õige aeg ja kas ka kooliõpilasel on siin võimalusi eneseteostuseks? Nendele küsimustele leiab vastuse, vaadates õpilasfirma 4POEGA sünnilugu ja tegemisi.
Meie mõte ettevõtlusest sai alguse Tallinna 21. Kooli taasavamisel peetud kõnes lubadusest saada tulevikus ettevõtjaks ning sel kombel makse maksta, et ka teised koolid saaksid sama ilusaks. Siis tuligi alustada.
Olime 11. klassini tavalised suurlinna kooli õpilased. Kuigi õppisime majandust valikainena, ei olnud meist keegi ise millegi tootmisega lähemalt kokku puutunud.
Küllap oli majanduskursus vajalik ettevalmistusaeg, sest kuuldu hakkas mõttes idanema ja ühel hetkel avastasime enda jaoks Junior Achievementi Arengufondi, mis koordineerib õpilasfirmasid. Tekkis soov endki ettevõtluses proovile panna ning asutasime õpilasfirma 4POEGA.
4POEGA tooteks said A4-formaadis ja spiraalköites kaustikud, mille sisekaantele on trükitud matemaatika ja füüsika valemid.
Teadsime, et juhused võivad tuua lühiajalise edu, ja nii otsustasime, et kaugeid imesid me tarbijale ei paku, vaid sihtgrupiks saab see osa ühiskonnast, keda just meie kõige paremini tunneme ? koolinoored.
Meie firma toode osutus vajalikuks ning tänu sellele ka meie ettevõtmine edukaks. Olulisimaks sai see, et koolis oli suudetud meis huvi äratada ning uskuma panna iseendasse. Meile anti võimalus täiskasvanute maailmas mängides kaasa lüüa.
Alguses kuulasime, vaatasime, mida kujutab endast firma loomine, seejärel visandasime äriidee teostamiseks erinevaid võimalusi, arvestades ka riski ja ebaõnnestumisega, kogu aeg kapitali ja ressursse silmas pidades.
Kinnituse meie valitud toote vajalikkusele ja tegevusstrateegia õigsusele tõid õpilasfirmade laadad, reklaami- ja müügipäevad erinevates koolides. Õpilasfirma 4POEGA müügikäive oli 47 325 krooni. Lõppkokkuvõtteks saime kasumit kokku 15 825 krooni. Tööd kroonis edu konkursil Eesti Parim Õpilasfirma 2004, kus saavutasime teise koha.
Õnneks ? aga vahel ka õnnetuseks ? tahab inimene alati rohkemat, kui tal on. Nii ka meie. Tore ja kogemusterohke aeg õpilafirmana süstis tahet ning julgust edasi tegutseda. Kohe pärast õpilasfirma 4POEGA tegevuse lõppu leidsime põhjalike läbirääkimiste tulemusel investorid ning asutasime osaühingu OÜ Realister.
Tänaseks oleme toonud Tallinna turule toote ? valemikaustikud, mis konkureerivad Eesti suurtootjatega. Meie kaustikud asuvad ühel riiulil suures müügiketis Selveris ja Stockmannis suurte tegijate, näiteks Kohila Paberivabriku, Herlitzi ja teiste ettevõtete kaustikutega.
Konkurents on väga tihe ja toote pisielemendid mängivad Eesti väikesel turul väga suurt rolli.
Meie tegemised ei ole enam üks koolitööprojekt või poisikeselik hasart õnnestub-ei-õnnestu-laadis, vaid tõsine töö äripartnerite ja klientidega. Suurim kohustus, mis meil nüüd lasub, on vastutus, sest kasumiprotsendi suuruse või pankroti eest ei saa meid heitlikus turumaailmas mitte keegi ette hoiatada.
Et noored tuleksid ettevõtlusesse, on vaja äratada huvi, julgustada tegutsema, anda võimalusi eneseteostuseks, võtta neid võrdse partnerina koostöös.
Kõige raskemaks küsimuseks osutus meile algkapitali saamine. Praegune osaühingu käive on umbes kolm korda suurem võrreldes õpilasfirma omaga, täpseid numbreid ei oska praegu nimetada.
Kindlasti jääb palju huvitavaid ideid rahapuudusel teostamata. Tahaks väga loota, et suurte tegijate seas leidub neid, kes mäletavad, kuidas nad kord ise alustasid, ja finantseeriksid osaliselt või annaksid stardiraha noortele tegutsemishimulistele. Heast koostööst võidavad mõlemad, sest laenatud algkapital toob õigetes kätes mitmekordselt raha tagasi.
Ühiskonnas oleks väga vaja muuta hoiakuid, sest sageli mõeldakse ettevõtlusest kui lihtsalt ühest kasumit ja omakasu andvast vahendist, kuid ei mõisteta, et ettevõtlus on ka töökohtade loomine inimestele, maksude maksmine riigile, kliendi soovide ja vajadustega arvestamine.
See toob kasu meist paljudele ja on vajalik kogu ühiskonnale. Tänastele noortele võiks see aga kujuneda elustiiliks.
Autor: Sten Saar