Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Oleme liiga autokesksed
Autovaba päeva eesmärk on juhtida linnaelanike ja otsusetegijate tähelepanu autostumise negatiivsetele mõjudele elukeskkonnas ja majanduses. Ametlikult on autovaba päevaga ühinenud ligi 1000 linna. See päev on ka omamoodi proovikivi linnavalitsusele ? kui palju suudetakse autost sõltumata osagi linnaelust korraldada, mida ikkagi tähendab ühistranspordi ja kergliikluse eelisarendamine ja autoliikluse vähendamine ja mida peaks selleks pidevalt, mitte ainult kampaania korras tegema?
Kiire autostumise põhjus on olnud autokeskne linnavalitsemine, mis muudab elukeskkonna vaesemaks ja ohtlikumaks, ühissõidukite ja jalgrattaga juurdepääsu ebamugavaks või eluohtlikuks, mistõttu paljudel ei jäägi enam muud üle kui tõdeda, et nad ilma isikliku autota oma elu ette ei kujuta. Vabaduse väljaku avamisega üksnes jalakäijatele, jalgratturitele ja ühissõidukitele püütaksegi näidata, kui palju meeldivam on linn siis, kui me põhilise osa oma igapäevastest sõitudest teeme isikliku autota. Kuna üle 70% käike tehakse Tallinnas kas jalgsi või ühissõidukiga, teeb autovaba päev enamiku kesklinnas liiklejate elu hoopis mugavamaks. Tekib küsimus, miks 364 päeval aastas sellele keskkonnasõbralikult käituvale enamusele nii vähe tähelepanu pööratakse ja suurem osa investeeringutest autokesksetele lahendustele läheb.
Kaost vaevalt et tekib ? on ju nt teedeehituse tõttu nädalate kaupa teisedki kesksed tänavalõigud olnud kogu liiklusele suletud. Vabaduse väljak on üks kõige paremini ühissõidukitega teenindatud kohtadest kogu linnas ja sellel päeval pannakse liinidele ka lisabusse.
Allikas: Mari Jüssi
Autor: Mari Jüssi