Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maailma suurimad veinitootjad hangivad raha börsilt
?Minek börsile 1994. aastal sai murdepunktiks kogu sektorile,? ütles Concha y Toro juhatuse esimees Eduardo Guilisasti Saksa ajalehele Die Zeit. Kümne aastaga on firma korralikult laienenud. Alates sellest on firma käive kasvanud keskmiselt 12 protsenti aastas. Kasvanduste pind on laienenud neli korda. Kompanii turuväärtus börsil on 660 miljonit dollarit. Veine müüb Concha y Toro 92 riiki, sealhulgas ka Hiinasse.
Isalt enam kui 120aastase veinikoja päranduseks saanud Guilisasti sõnul oli veinitööstus veel kümme aastat tagasi finantsmaailmas täiesti tundmatu. ?Täna on veinitootjad saanud investeerimisobjektiks nagu iga teinegi firma, mille tegevuse juurde kuuluvad kvartaliaruanded, analüüsid, sihtgrupiuuringud, reitingud ja edetabelid,? ütles T?iili veinitööstuse juht.
Guilisasti eeskuju börsile minekuga järgis hiljem umbes tosin veinitöösturit.
Tänaseks on veinitööstused üle elanud ka juba ülevõtmiste laine, mis ulatub miljarditesse dollaritesse. Nii müüvad tekkinud konglomeraadid, nagu Pernod, Fosters ja Constellation Brands, veinile lisaks ka õlut, brändit ja karastusjooke.
Suurte kõrval on veiniturul ka palju väikseid tegijaid. 70 protsenti maailma veinitoodangust pärineb vanast Euroopast, kus enamik veinist ka tarbitakse. Neile vastanduvad uue maailma veinitootjad, kelle strateegiaks on ülemaailmne eksport.
Veinitööstusesse investeerivad Saksa ajalehe andmetel peamiselt soliidses eas hallipäised daamid ja härrad. ?Viimasel Concha y Toro aktsionäride koosolekul oli pensionieas inimesi 50, kes esindasid 89% häältest,? ütles Guilisasti.
Maailmas teisel kohal oleva, kui peagi esimeseks tõusva Constellation Brandsi veebruariga lõppenud 2004. majandusaasta suursündmus oli Austraalia veinitootja BRL Hardy ülevõtmine. ?See liitmine oli kõige tähtsam sündmus kogu veinitööstuse aastal,? ütles firma juhatuse esimees Richard Sands. Ta lisas, et ülevõtmine teeb Constellation Brandsist maailma suurima veinitootja. 2004. aastal suurendas kompanii oma tootevalikut tänu Austraalia suurima veinitootja Hardy ülevõtmisele hetkel väga populaarsete uue maailma veinidega.
Lisaks kasvas lõppenud majandusaastal ka firma käive 30 protsenti, 3,5 miljardi dollarini. Puhaskasum kosus 39 protsenti, 220,4 mln dollarini. Kuid vaatamata sellele alandas Investeerimispanga Wachovia Securities analüütik Jonathan P Feeney Constellation Brandsi soovituse septembri algul turutootlust ületavalt (outperform) turutootlusega vastavaks (market perform).