Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tartu firma kulutas automessile miljoni
Et 23.?30. septembrini toimuval messil hästi välja paista, ostis Tarmetec 210 ruutmeetri suuruse pinna, mis on kolmest küljest avatud. Kompleksse disainilahenduse tegi üks Saksamaa firma.
?Riigi toetatavad allhankemessid meid enam ei rahulda,? põhjendab Tarmeteci juhataja Toomas Lepp, miks nad otsustasid miljon krooni kulutada messile, milles osalemist riik ei toeta. ?Me ei otsi enam juhuslikke kontakte, vaid oleme suunitlenud end täielikult autotööstusele.?
Kui seni teati Meteci kaubamärki kasutavat Tarmeteci eelkõige kui roostevabast terasest lisavarustuse tootjat, siis nüüd näitab firma messil, et nad on suutelised tootma veokitele ja haagistele originaaldetaile, mida autotööstused saavad kohe montaa?iliinil kasutada. Tarmeteci teatud tooteid kasutatakse praegu kõikidel Euroopas toodetud veokitel ja enamikul haagistel.
?Meie eelis võrreldes Ida-Euroopa firmadega ja allhankefirmadega on see, et suudame kliendile pakkuda lõppviimistletud toodet,? räägib Lepp. ?Näitame ennast messil kui süsteemtarnijat autotööstusele.? Tartus valmistatud mustast metallist keredetailid vääristatakse kaks aastat tagasi Berliini lähedal valminud värvimistehases, mis kuulub sakslasest koostööpartnerile.
?Kui Eesti ettevõte end nii suurel pinnal eksponeerib, siis see ei tee reklaami mitte ainult ettevõttele, vaid ka Eesti masinatööstusele tervikuna,? tunnustab Eesti Masinatööstuse Liidu juhatuse esimees, ASi Eesti Talleks nõukogu esimees Jüri Riives Tarmeteci pretsedenditut sammu.
Riivese sõnul käib umbes 400 tõsisemast masinatööstuse ettevõttest rahvusvahelistel messidel vaid paarkümmend. ?Kasutatakse riigipoolset nappi toetusraha ning kulude kokkuhoiu eesmärgil esineb mitu ettevõtet ühel stendil,? lisab Riives.
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) kommunikatsioonijuhi Edith Kiilmaa andmeil toetab EAS tänavu osalemist 11 välismessil kokku nelja miljoni krooniga. ?Iga messi kohta on eelarve ja toetussummad jaotatakse ettevõtete vahel, kes ühisstendil osalevad,? selgitas Kiilmaa.
Kiilmaa sõnul valmib toetatavate messide nimekiri koostöös ettevõtlusorganisatsioonide ja erialaliitudega. ?Hannoveri automessi pole EASil hetkel toetatavate messide nimekirjas, sest keegi pole soovi avaldanud seal osaleda,? lausus Kiilmaa. ?Eestist on automessidel oma stendiga väljas olnud võrdlemisi vähesed, enamasti käiakse vaid uudistamas.?
Tarmeteci kolmes tehases ? Tartus Puiestee ja Sepa tänavas ning Jõgevamaal Kuremaal ? töötab kokku 210 inimest. Tootmispinda on praegu 7000 ruutmeetrit, aasta lõpus lisandub veel 1500 m2. Eelmisel aastal investeeris ettevõte 22 miljonit ja tänavu 15 miljonit krooni. Tarmeteci tänavune käibeprognoos on 110 miljonit krooni ning kasumiprognoos 11 miljonit krooni.
Tarmeteci suurosanikud on Toomas Lepp ja Saksa autotööstuse hankijafirma HS- Schoch, kellele mõlemale kuulub 34 protsenti aktsiatest. Ülejäänud aktsiate omanikud on neli Tarmeteci juhtivtöötajat.
Tarmetec alustas 1993. aastal Saksamaa autotööstusele roostevabast terasest lisaseadmete tootmisega. Kaks aastat tagasi hakkas Tarmetec tootma veokitele põhivarustust.