Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kreenholmi suurkoondamine on võimalus teistele firmadele

    Möödunud nädalal teatas Kreenholm, et koondab lähema 15 kuu jooksul umbes veerandi firma 4000 töötajast. Lisaks Kreenholmile plaanib töötajaid järgmisel aastal koondada ka Narva Elektrijaamad.
    Äripäeva arvates võib Kirde-Eesti koondamislaine olla võimalus erinevatele Eesti tööstusettevõtetele, kes kurdavad tööjõupuuduse ja kiiresti kasvavate tööjõukulude üle. Me soovitame kaaluda tootmisüksuste Ida-Virumaale viimist.
    Ida-Virumaal järgmisel aastal vabaneva tööjõu näol on tegemist inimestega, kelle väärtus on tööharjumus. Ettevõtjad kaebavad, et Eesti maapiirkondades on raske leida töötajat, kes hommikul kell kaheksa tööle jõuaks ja kella viieni õhtul vastu peaks. Narvas on sellised inimesed tööturuameti peadirektor Mati Ilissoni sõnul olemas. Ta toob näiteks augusti alguses käivitatud projekti, mille eesmärk oli aidata juba Kreenholmist koondatud inimestel leida tööd. Umbes pooleteise kuuga sai uue töökoha 120 inimest. See näitab, et ettevõtjad on Kirde-Eestit avastamas ja sealsetest suurettevõtetest koondatud inimesed on hinnatud töötajad.
    Ida-Viru tööturu nõrk külg on töötajate kesine eesti keele oskus. Kui ettevõttele on eesti keel oluline, siis ei ole Kirde-Eestisse mõtet minna. Tootmise Narva kolimise vastuargument on kasvavad transpordikulud. Kui toodad siseturule, ekspordid oma kaupa Euroopasse või impordid Euroopast toorainet, siis on kasulikum olla pealinna lähedal. Samas võivad transpordikulud olla tootmise Ida-Virumaale viimisel toetavaks argumendiks neile, kes müüvad või kavatsevad hakata müüma tooteid Venemaale. Samuti tuleb arvestada, et praegu rajatakse Sillamäele sadamat, mis võib samuti transpordikulu vähendada.
    Transpordikulude vastu saab aga panna madalamad tööjõukulud. Keskmine palk Tallinnas on üle 3000 krooni kõrgem kui Ida-Virumaal. Samuti on äripindade rendihinnad Kirde-Eestis madalamad võrreldes pealinna või mõne teise suurema linnaga.
    Ettevõtja võib küsida, miks ma peaksin tootmise Narva kolima, kui sealsed inimesed on nõus ka Tallinnas tööl käima või siis Narvast ära kolima. Nt Elco-teqis käib tööl inimesi Narvast, kes on mitme peale Tallinnas korteri üürinud. Tuleb aga arvestada, et teistest Eesti piirkondadest pärit tööjõu kasutamine ei pruugi tagada stabiilsust. Tõenäoliselt on Narvast Tallinna tööl käivad inimesed kodukohas alternatiivse võimaluse tekkimisel valmis pealinnast loobuma.
    Tööjõu mobiilsust takistab kinnisvarahindade suur erinevus. Narvas elaval inimesel on võimatu saada samaväärne elamispind Tallinnas või Pärnus. Ka tema sissetulek pole nii suur, et ta saaks lihtsasti elukohta vahetada. Tootmise Kirde-Eestisse viimise vastu räägib tegev- ja keskastmejuhtide puudus. Kindlasti on aga kergem motiveerida tippjuhti Narvasse tööle asuma kui Narvas olevaid sadu töötajaid Tallinna tööle värvata.
    Ida-Virumaale kolimise pluss on see, et sealse tööjõuturu muutusi on võimalik prognoosida, kuna nii Kreenholm kui ka elektrijaamad on töötajate koondamisest teatanud pikalt ette. Koostöös nende firmadega on tõenäoliselt võimalik alustada järgmisel aastal koondatavate töötajate värbamise ning ümberõppega, juba nüüd.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Sakslased ostsid Jüri Mõisa osaluse betoonifirmas
Saksa ehitusmaterjalide kontsern Schwenk ostis Jüri Mõisale kuulunud osaluse betoonitootjas Framm.
Saksa ehitusmaterjalide kontsern Schwenk ostis Jüri Mõisale kuulunud osaluse betoonitootjas Framm.