Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rootsi autotööstus lööb häirekella
Kirjas peaminister Göran Perssonile, mida refereeris teisipäeval Rootsi majandusleht Dagens Industri, hoiatab Hans-Olov Olsson, et Saabi sulgemisohus Trollhättani tehase saatus võib osaks langeda ka Volvole. ?Maailmas on palju neid, kes himustavad meie töökohti,? kirjutas Volvo sõiduautode divisjoni juht, kes tahab valitsuse abiga tagada Rootsis autotööstuse säilimine.
Rootsi teise autotootja Saab Automobile Trollhättani tehases on ohus 6000 töökohta, sest omanik General Motors vaeb oma Saksa või Rootsi tehase sulgemise vahel. Kokku töötab Rootsis autotööstuses ca 150 000 inimest ning ala annab 15% Rootsi ekspordist.
Hans-Olov Olssoni sõnul vajab Rootsi autotööstus riigilt selgemat tuge ja poliitikat, mis ei lapi eelarveauke autotööstuse arvel. Rootsi valitsuse 2005. aasta eelarves tõuseb nii bensiini kui ka diislikütuse aktsiis, samas kui maksupoliitika abil võiks valitsus soosida näiteks keskkonnasäästlikumate diiselmootoriga autode kasutamist, leiab Olsson.
Teine ettepanek on kiirendada maksupoliitika abil vanade autode väljavahetamist, mis aitaks samuti täita keskkonnakaitse eesmärke. Dagens Industri uuringu järgi moodustavad 40% Rootsi autopargist sõidukid, mis on 10 aastat vanad või veel vanemad. See teeb kokku 1,7 miljonit autot, millest 600 000 on lisaks ilma katalüsaatorita. Uute autode müügi prognoos selleks aastaks on 260 000.
Pinnuks silmas on Rootsi autotööstusele ka 1. jaanuaril 2006 jõustuv raskeveoki maks, mis lööb eriti valusalt just Rootsi enda tootjaid, Volvot ja Scaniat. Volvo müüb aastas Rootsis ca 50 000 sõidukit, millest 40 000 läheks uue maksu alla.
Olssoni ettepanek on alustada valitsusega koos pikaajalise strateegia väljatöötamist, mis tagaks autotööstuse allesjäämise. Sagedased muudatused seadustes ja uued maksud võivad kahjustada ka Rootsi mainet autotööstuse välismaiste omanike silmis.
Praegu läheb Volvol küll väga hästi ja see on Fordi kontsernis üks edukamaid üksusi. Samas on 1989. aastal General Motorsile läinud Saab kasumit andnud vaid kahel aastal.
Eile kirjutas Financial Times, et General Motors plaanib Euroopas tootmisvõimsusi vähendada, kokku ca 150 000 sõiduki võrra aastas. Enamik General Motorsi Euroopa tehaseid töötab praegu alakoormusega, suurimad probleemid on kontsernil keskklassi autodega.
Rootsi seisukohalt on oluline, kus otsustab GM jätkata Saabi ja Opel Vectra järgmiste mudelite tootmist ? kas Trollhättanis Rootsis või Russelsheimis Saksamaal.
Praegu koostavad mõlemad tehased võidu oma pakkumisi ? kaalumisel on tööaja pikendamine palka tõstmata jne ? kuid mitmed analüütikud arvavad, et valik langeb siiski Saksamaa kasuks, ehkki tootmine seal on kallim. Sellega lõpeks Rootsis 1948. aastal lennukitööstusest välja kasvanud Saabide tootmine.
Trollhättani tehasest võib aga saada ni?itootja nagu Valmetist Soomes, mis valmistab praegu Porcshele sportauto Boxter mudeleid, prognoosis hiljuti ajalehes Svenska Dagbladet Saksa autotööstuse ?prohvet? professor Ferdinand Dudenhöffer Gelsenkircheni tehnikaülikoolist.