Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Erki Urva: lennupiletite hinnad langevad veelgi
Ettevõtted teevad järgmise aasta eelarveid, kus eraldi rida on ka komandeeringukulud. Mis numbrid me nendele ridadele peame kirjutama? Üldiselt kulud vähenevad pidevalt, sest esiteks langevad hinnad ja teiseks lisandub pidevalt sihtkohti, kuhu Tallinnast otse lennata saab. Estonian Air on keskmiselt poole võrra oma hindu langetanud. Püsitrendina langus jätkub, kuigi hetkelisi korrektuure võib negatiivsete mõjude tagajärjel tulla.
Prognoosid 2005. aastaks reisijate arvu kasvu 30% võrra. Kas see tähendab, et hinnad kukuvad 20%? Hinnad tervikuna langevad, aga päris 20protsendilist langust ma ei usu. Prognoos lähtub ka sellest, et me ootame, et Talllina lennujaamas tervikuna ületab reisijate arv 2008. aastal kahe miljoni piiri.
Palju me üldse tulevikus Estonian Airiga lendame? Meil on ju nüüd EasyJet ja Riias Ryanair. Oled Sa üldse konkurentsivõimeline? Kõik sõltub kuludest ja ühikukulu on meil samal tasemel mis EasyJetil. Ja me oleme ju konkureerinud kogu aeg, ega EasyJet pole esimene. Et odavlennufirmade lennud tasuvad oleksid, peab nende keskmine täituvus olema 80%. Meie valulävi on tunduvalt madalamal, meie täituvus peab ületama 60%.
Odavlennufirmade teema on kuum. Kuidas on odavlennufirmad teie ärikontseptsiooni muutnud? Ärimudel on tõesti muutunud. Traditsioonilised ja odavlennufirmad on teineteisele lähenenud. Ma usun, et odavlennufirmade areng on mõjunud katalüsaatorina, lendajate arv on tohutult kasvanud. Ma ei salga, et ka Estonian Air on odavlennufirmasid kopeerinud, nii kontseptsiooni kui hindade osas. Aga veelahe jääb. Odavlennufirmad ei paku traditsiooniliselt mingeid lisateenuseid.
Sa oled öelnud, et ootad järgmisel aastal efektiivsuse kasvu. Kas siin pole vastuolu, kui piletihinnad ei tõuse? Peamiselt kasutame olemasolevaid ressursse. Näiteks võtsime käsile oma müügikulude taseme. Vahetasime välja oma IT-süsteemi ja suurendasime internetimüügi osatähtsust: kui aasta tagasi oli see 1?2%, siis praegu on juba 20%.
Kas sa oma lenduritele maksad korralikku palka? Maksan küll, kuigi nemad tahaksid saada Skandinaavia tasemel palka. Aga kui Rootsis on piloodi palk keskmisest palgast kuskil 2,5 korda kõrgem, siis meil on see vahe viiekordne.
Millal tuleb Sinu firmas esimene streik? Loodan, et ei tule, aga ega see võimatu pole. Meil on ametiühingute arv inimeste kohta üks Eesti kõrgemaid. Meil on kollektiivlepingud ja palgaläbirääkimised käivad. Need on alati pingelised, aga loodame, et saame kokkuleppele.
Kas olete näinud reisijate buumi? Paar aastat tagasi äriklassis reisides polnud suures lennukis peaaegu kedagi, aga praegu elu turistiklassis käib. Äriklassis reisijate arv langes drastiliselt pärast seda, kui me lõpetasime inimeste vägisi äriklassi toppimise. Me oleme eelmise aastaga võrreldes kasvatanud mahtusid 65%. Keskmine täituvus võib sellel aastal isegi madalam olla, aga reisijate arv üldiselt on kõvasti tõusnud. Reisijad jagunevad äri- ja puhkesereisijateks ja me prognoosime, et viimaste osatähtsus hakkab kasvama.
Kuidas terrorism Sinu äri mõjutab? Kindlasti mõjutab. Terrorismi tagajärjed võivad olla määramatud. Nafta hinnad näiteks on praegu 40% kõrgemad kui 2002. aastal. Sellele tuleb kate leida. USAs on paljud lennufirmad kollapsi äärel. Määramatus valitseb ka kindlustusturul. Mujal on valitsused andnud lennufirmadele tagatised, aga Eesti riigieelarve on nii väike, et ma pole kindel, kas sealt mingit toetust tuleb.
Oled sa SASile pelgalt käsutäitja või sõltub ka sinust midagi? Meil on struktuur ja reeglid paigas, kes mida otsustab. Uue lennuki liisimine ja uue liini avamine tuleb nõukoguga kooskõlastada, aga igapäevastes küsimustes me luba ei küsi.
Andrus Vaher: Kui Estonian Air oma mahtu 65% võrra kasvatas, kas ei tekkinud probleeme tööjõuga? Lennukite arv on meil kasvanud ainult ühe võrra, neljalt viiele, võtsime lisaks tööle kuus pilooti ja terve rea pardateenindajaid. Aga pilootide leidmine on suur probleem, sest paljudel on vaid väikeste lennukite juhtimise kogemus. Samuti on raskusi pardateenindajate leidmisega ? meil just äsja lõppes konkurss ja tulemused olid nirud.
Aivar Hundimägi: Kas te ei ole mõelnud nimevahetusele? Oleme küll mõelnud: kaks kolmandikku meie kliente on välismaalased ja kolmandik eestlased. Aga kui me ennast välismaal reklaamime, ei müü me ainult Estonian Airi või Boeingut. Me müüme Eestit, Tallinna ja me oleme sellele kohutavalt palju raha kulutanud.
Andrus Vaher: Kui kauaks Estonian Airi on ? kas see firma pole nii väike, et ta peaks kaduma või liituma? Estonian Air kuulub Euroopa suuruselt neljandasse lennundusgruppi, kuhu kuuluvad SAS, Spanair, Baltic Air jt. Võib küsida, kas ühtse Balti brändi loomine teeks asja efektiivsemaks. Ma sügavalt kahtlen selles. Praegu on igaüks kompetentne oma turul.