Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Turismiteenuse ostmisel jälgige, mida teile tegelikult müüakse
Suvi on turisminduses aktiivne periood ? reisikorraldajad pakuvad reisihuvilistele palju erinevaid puhkuseveetmise viise ning atraktiivseid reisisihtpunkte. Sageli on tarbijal kõikide nende ahvatlevate pakkumiste seast raske valida ning reisituhinas unustatakse olulisele tähelepanu pöörata. Alljärgnevalt mõned soovitused, kuidas end võimalike ebameeldivuste või ebaõnnestumiste eest kaitsta.
Kui usaldate kogu reisi planeerimise reisifirmale, kus lubatakse kõige eest hoolt kanda, tundke ka ise võimalikult palju huvi üksikasjade vastu.
Säilitage esimese sissemakse sooritamisest kuni reisi lõpuni kõik t?ekid, piletid ning muud tasumist tõendavad paberid. Need aitavad teid hilisemate pretensioonide lahendamisel.
Ärge kunagi otsustage ühe firma kasuks enne, kui olete end kurssi viinud teiste samaväärseid pakkumisi tegevate reisifirmade hinnakirja ja tingimustega.
Kui plaanite osta pakettreisi välismaale, tuleb esimese asjana kontrollida, kas reisifirma, kellelt kavatsete reisiteenust osta, on registrisse kantud ja omab tagatist.
Tagatise olemasolu kindlustab reisifirma pankroti korral muu hulgas näiteks ettemaksu tagastamise reisi mittetoimumise korral. Registreering on tõend turismifirma (reisibüroo või reisikorraldaja) seadusliku tegutsemise kohta. Seda, kas turismifirma on registrisse kantud, saate kontrollida majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kodulehelt aadressil
register.mkm.ee/erinregister elektroonilisest registrist.
Kui valite pakettreisi, mis sisaldab ümberistumisi, siis tehke eelnevalt kindlaks, kas riikides, mida läbite, nõutakse viisat.
On juhtumeid, kus tarbijad ei ole olnud viisanõudest teadlikud ning neid pole seetõttu lastud riigist edasi. Selgitage välja, kas viisad muretseb turismifirma või tuleb neid endal taotlema hakata.
Arvestage ka sellega, et viisavabadus ei pruugi tähendada täielikku vabadust, sest turistidelt nõutakse päevaraha ettenäitamist ja informatsiooni ööbimise kohta. Reisi müüja on kohustatud viisanõuetest ja muudest tingimustest tarbijat teavitama.
Kontrollige enne reisi algust päev või paar varem väljumisaegu. Graafikus võivad olla toimunud muudatused, millest ei ole teid teavitatud.
Väga oluline on tutvuda reisikindlustuse pakkumistega. Tavaliselt pole kindlustus paketi hinna sisse arvestatud, soovitatav on valida võimalikult täiuslik kindlustusleping.
Paljud pöördumised tarbijakaitseametisse on seotud sellega, et enne reisi lubatakse ja pakutakse erinevaid ekskursioone või väga häid majutustingimusi, mida reisil tegelikult ei saa. Seega tundke alati enne reisi huvi, mis juhtub siis, kui teil tekivad reisi ajal pretensioonid ? kuidas saab neid lahendada, kelle poole tuleb pöörduda.
Säilitage esimese sissemakse sooritamisest kuni reisi lõpuni kõik t?ekid, piletid ning muud tasumist tõendavad paberid. Need aitavad teid hilisemate pretensioonide lahendamisel.
Kaebus tuleb esitada firmale, kust reis on ostetud, isegi juhul, kui tegemist on vahendusfirmaga ja reisipaketi on koostanud teine firma, sest teie ees vastutab vahetu müüja. Pretensiooni esitamisel tuleb tegutseda kiiresti ja täpselt. Kaebusesse pange kirja, millist teenust ja millisest firmast telliti, millised olid lepingutingimused ja kas neist peeti kinni, millised puudused ja probleemid reisil tekkisid, nende olemus ja ilmnemise kuupäev ning omapoolne lahend, nt kahju hüvitamine.
Kui te ei saa firmast rahuldavat vastust, võite probleemiga pöörduda tarbijakaitseameti poole. Viimane samm oma õiguste kaitsmiseks on minna kohtusse, kuna on probleeme (nt moraalse kahju hüvitamine), mille lahendamiseks puudub tarbijakaitseametnikel pädevus.
Autor: Kristina Vaksmaa