Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Müügijuhi tasu koosneb paljudest komponentidest
Ametinimetust müügijuht kasutatakse väiksemates ettevõtetes sageli ka müügimehe ja kliendihalduri puhul, kellel alluvaid ei ole, kes vastutab konkreetse kaubagrupi eest või lihtsalt seepärast, et ?müügijuht? mõjub suhtluspartneritele enam kui ?müügimees?.
Heaks müügijuhiks reeglina ei hakata, vaid arenetakse, tehes karjääri müügimehest müügijuhiks.
Müügimehe töös on enam oluline müümine, sõnaline väljendusoskus, inimeste mõjutamine ja toote tundmine, mida annab lihvida ja arendada spetsiifiliste tootekoolituste ja suhtlemistreeningutega, müügitehnikate õpetamisega. Hea müügitöö eelduseks on olulised isiksuslikud omadused, hoiakud ja oskused.
Olla edukas juht müügiprotsessis eeldab haritust, müügikogemusi, turu tundmist, toodete tundmist, soovi ja võimeid juhtida teisi müügiinimesi, soovi ja võimet võtta vastutust.
Müügijuhtide ja müügidirektorite ülesanne on müügimeeskonna oskuslik juhtimine-motiveerimine, probleemide ennetamine-lahendamine, koolitusvajaduse määramine, vahel ka koolituse läbiviimine ning aruandlus meeskonna tulemustest ettevõtte juhtkonnale.
Praktikas ei ole harv juhus, kus ettevõttes müügiga tegelevatest inimestest nimetatakse edukaim müügijuhiks, arvestamata peale heade müügitulemuste tema võimet juhtida teisi müügiinimesi. Parim spetsialist ei pruugi olla samas ka hea juht.
Müügijuhi karjäär on võimalik valdkondi vahetades või siis hierarhiliselt kõrgemale astmele tõustes. Müügijuhist müügidirektoriks ja seejärel ka ettevõtte direktoriks ei olegi nii pikk samm, kui esialgu paista võib.
Töötajate motiveerimisoskus, firma toodete ning protsesside hea tundmine ning orienteerumine oma valdkonnas ja analüüsivõime on ühine mõlemale ametikohale. Vahet saab teha juhtimisoskuste ja strateegilise mõtlemise (?visionääri soon?) tasemelt. Viimane on kindlasti oluline erinevus.
Edukates ettevõtetes on müügijuhi motiveerimises peale rahalise kompensatsiooni väga oluline tema kaasamine ettevõtte üldjuhtimisse ning tulevikuplaanide väljatöötamisse ja elluviimisesse.
Müügijuhtide palgatase on väga kõikuv. See sõltub firma tegevusalast (hulgimüük, projektimüük jms), müüdavatest kaupadest (tehnika, tekstiil, toidukaubad jm), ettevõtte omandisuhetest (Eesti väike- või rahvusvaheline suurfirma), samuti positsioonist (edukusest) turul.
Autor: Igor Päss