Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jukos on kaart Venemaa suures poliitilises mängus

    Hiljutine teade, et Vene naftakompanii Jukos katkestab raudteed pidi toimuvad naftatarned Hiinasse, on märksa laiema tagapõhjaga, kui esimesel silmapilgul tundub. Selgituseks antud kommentaar, et tarned katkevad, kuna Jukose käibevahendid on arestitud, pole paikapidav. Tegelikult on Jukos taas saanud kaardiks suures majanduspoliitilises mängus, mis puudutab otseselt ka Eestit.
    Olen rõhutanud, et Venemaal on kõik, ükspuha kui monetaristlikult me ka vaadata ei püüaks, eelkõige seotud poliitikaga. Nii ka antud juhul. Kuigi formaalselt veel iseseisev kompanii, määratakse kõik Jukoses ja Jukose ümber toimuv juba Kremli poolt. Nii pole ka naftatarnete katkestamine Hiinasse mitte niivõrd seotud käibevahendite puuduse kui suure poliitikaga.
    Nimelt on juba mõnda aega päevakorral naftajuhtme ehitamine Siberist itta. Juhtme ehitamise plaan on tagajalgadele ajanud kaks Venemaa naabrit, Aasia hiiglased Jaapani ja Hiina. Sõltuvad ju mõlemad valdavalt imporditavatest energiakandjateks.
    Ent kui Jaapani puhul on energianälg küll pidev, ent suurusjärkude poolest ometi suhteliselt stabiilne, siis kuumenemisohus majanduse ning kiiresti autostuva Hiina näol on meil tegemist maailma kõige kiiremini kasvava naftatoodete tarbijaga, kes üsna pea jääb oma tarbimismahtudelt maailmas alla veel vaid USAle. Seepärast on ka mõistetav, et Hiina vaatab Venemaa nafta kui lunastuse poole ja on sama mõistetav, et Jaapan teeb oma regionaalse liidrikoha säilitamiseks kõik endast oleneva, et helesinise toru ots Moskvast Mand?uuria asemel Ohhoota mere poole pööratakse.
    Praeguseks ongi naftadiplomaatia väljal tekkinud pinge Hiina ja Jaapani vahel nende omavahelisi suhteid tõsiselt mürgitama hakanud, kuigi mõlemal pool mõistetakse muidugi suurepäraselt, et lõplik otsus langetatakse ikkagi Moskvas - ja seda lähtuvalt Venemaa huvidest ja ambitsioonidest. Venemaa huvid ja ambitsioonid on aga alati mitmekihilised. Venemaal jätkub praeguse hinnangu ja tarbimistaseme korral teadaolevaid naftavarusid umbes kahekümneks aastaks. Lähis-Ida varusid hinnatakse umbkaudu poolele sajandile. Muud maardlad (Ladina-Ameerikas, Põhja-Euroopas, Aafrikas) ammenduvad veelgi kiiremini ja pilti oluliselt ei muuda.
    See loob riikide, eriti suur- ja heaoluriikide poliitikas mõistetava pinge. Sest kui sel perioodil ei sünni alternatiivseid energiakandjaid, ähvardavad ees oodata tõsised kriisid kuni demokraatliku ühiskonnakorralduse ja heaoluriigi kokkuvarisemiseni.
    Ent probleemid ei taba mitte üksnes tarbijaid, vaid ka tootjaid. On ju viimastest paljud, Venemaa sealhulgas, oma majanduse suuresti üles ehitanud just energiakandjate tootmisest saadavatele tuludele. Oleks naiivne arvata, et Venemaal seda ei teata. Niisamuti oleks naiivne arvata, et Venemaa globaalse energianälja suurenemisest poliitilist kasu ei lõika. Naftajuhtme ehitamine itta on just üks seesuguse kasu lõikamise võimalus.
    Kui siiani on Venemaa toormemüügi puhul sõltunud eelkõige läänest, peamiselt Euroopa Liidust, siis torujuhtme ehitamine itta, minu veendumuse kohaselt just Hiinasse, annab Venemaale võimsa relva poliitilisteks manipulatsioonideks. Loomulikult pole jutt sellest, et Moskva võiks ühel päeval Euroopasse suunduvad naftakraanid lihtsalt kinni keerata.
    Küll aga saab Venemaa Hiina turgu tagataskus hoides mängida naftavoogude suuruse ja suundadega. Viimane, muide, puudutaks meidki. Aga ka Hiinat, mis Kaug-Idas Venemaale selga vajuda ähvardab, saab Venemaa naftasõltuvuse abil mõjutada ja vajadusel sundliitlaseks muuta. Ja seda peavad venelased kindlasti sama oluliseks kui mänguruumi suhetes Euroopa Liiduga.
    Skeptikud võivad muidugi öelda, et see kõik pädeb ju vaid mõneks aastakümneks, kuni Venemaa naftakraan tilgatumaks kuivab. Kuid see pole nii. Kui Venemaal paarikümne aasta pärast ka nafta otsa saama peaks, jääb Venemaa energeetiliselt ometi hiiglaseks ning ? nii paradoksaalne kui see ka ei näi ? kasvab võib-olla hoopis veelgi suuremaks.
    Nimelt on Venemaa maailma suurimate gaasivarude omanik ning nafta vähenedes kasvab viimaste tähtsus. Seega on ja jääb Venemaa energeetiliselt ülitähtsaks geopoliitiliseks tegijaks, kes, nagu öeldud, arvestab kõigi majanduslike sammude puhul ka poliitilisi kasusid. Eriti olukorras, kus sõjalise jõuga ähvardamine asendub üha enam majanduspoliitiliste manipulatsioonide ja survetega.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Raadiohommikus: Sorose tarkus, kuumad investeerimisideed ja tulemustesadu
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.