Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtted on toidumessis pettunud
4. novembril toimub toidumess Tallinna FoodFest 2004. Eelmisel messil polnud paljud ettevõtted uurinud ürituse täpset sisu ja tulid FoodFestile kui traditsioonilisele toidumessile. Paraku tuli paljudel neist pettuda.
Viru Kalatööstuse OÜ juhatuse esimehe Agu Laanemetsa sõnul ei näinud ettevõte eelmisel FoodFesti messil enda jaoks erilist mõtet. ?Meil ei õnnestunud leida mitte ühtegi uut kontakti. Kulutused polnud väga suured, ca 50 000 krooni, kuid null kontakti puhul pole ka kõige pisem summa õigustatud,? möönis Laanemets.
Messikorraldajad on FoodFesti reklaaminud kui ulatuselt ja kontaktide arvult soodsaimat võimalus kohtuda nii spetsialistide kui ka lõpptarbijatega.
Laanemetsa sõnul aga ei pidanud nende puhul kumbki väide paika. ?Messil polnud väljas ühtegi uut äriklienti. Selleks, et kohtuda olemasolevate klientidega, ei pea minema messile ja rentima boksi. Selle raha eest oleks saanud koostööpartneritega teha mitu korralikku ärilõunat,? lisas Laanemets.
FoodFestil polnud ka potentsiaalseid lõpptarbijaid. ?Messi külalisteks olid enamjaolt koolilapsed, kes suurte hordidena käisid ühe stendi juurest teise juurde ja küsisid, millal degusteerida saab,? rääkis Laanemets.
?Paraku oli enamik selles vanuses, et ise toidupoest toitu ei osta. Pole ju mõtet neid toita, kui nad niikuinii ei osta,? nentis Laanemets, lisades, et sama raha eest on tunduvalt tulusam korraldada kaubanduskeskustes degusteerimisi, millest võtavad osa potentsiaalsed kliendid.
Sanelli nugade müügiga tegelev füüsilisest isikust ettevõtja Andrus Särekannu pole veel kindlalt otsustanud, kas osaleda tänavusel messil või mitte. ?Tõenäoliselt lähen, kuid lõplikku jah-sõna pole veel lausunud,? ütles Särekannu.
?Eelmise messiga jäin muidu enam-vähem rahule. Häiris see, et põhirõhk on pööratud suurtootjatele, kes siis laiutavad poole saali peal,? rääkis Särekannu, lisades, et messil võiks rohkem mõelda ka temasarnaste väiketootjate peale, kes kaovad suure vahele ära.
?Kui lähen paari-kolme nuga eksponeerima, pole ju mõtet rentida tähelepanu võitmiseks sama suurt boksi, mis on ilmselgelt üle jõu käiv,? tunnistas Särekannu.
Rõngu Mahl ASi tegevdirektori Anu Annuse arvates on FoodFesti mess ajapikku maha käinud. ?Ei tea veel, kas plaanime sel aastal minna,? ütles ta. ?Aastaid tagasi käisime küll ja panime kohutavad rahasummad selle peale, eksponente nööriti ikka kõvasti. Kõik kulud kokku koos majutusega ületasid 100 000 krooni,? meenutas Rõngu Mahla tegevdirektor.
Annuse sõnul oli mess tema jaoks vanasti lausa pidupäev ? seal kohtas palju häid tuttavaid, toimus igasuguseid üritusi. ?Nüüd ei käi suuremad firmad enam ammu sellel messil, pigem on tegemist vahendajate ja hulgifirmadega,? ütles Annus. ?Minu soovitus messikorraldajatele oleks kõigepealt hinnaklass üle vaadata, kuna seal osalemine on siiski suhteliselt kallis lõbu ja loob seega ka kõrged ootused. Võiks olla rohkem kohtumisi, seminare. Samuti ootaks rohkem tootjaid, kes oma kaupa otse pakuksid, mitte põhiliselt hulgiladusid.?
Ka messi suhtes positiivselt meelestatud Laheotsa talu ei osale tänavusel messil. ?Võtsime kevadel osa Maamessist ja kahte messi aastas meie eelarve kahjuks ei võimalda,? põhjendab Laheotsa talu müügijuht Erle Veskus. ?Pealegi on aasta meie jaoks üsna keeruline olnud. Kui võimalik oleks, siis läheks küll.?
Veskuse sõnul on niisugune mess väga positiivne ja vajalik ettevõtmine. ?Väljas olevat kodumaist ja välismaist toodangut ja hindu on hea kõrvutada ja omavahel võrrelda,? lisas Veskus.
Tallinna FoodFesti korraldaja Profexpo OÜ juhataja Tiit Sarv eksponentide vähesuse üle ei nurise. ?Osalejate arv jääb tänavusel messil eelmise aastaga võrreldes enam-vähem samaks. Tõenäoliselt tuleb osalejaid kusagil saja ringis, võib-olla pisut rohkem,? usub Sarv.
Kes seda enam päris täpselt mäletab, aga eelmise messiga kulud ja tulud omavahel kokku ei tulnud ja müügiga kulusid ära ei katnud. Nii et igatahes on selle messi hind minu arvates liiga kõrge. Uusi ärikontakte siiski õnneks saime, seega päris tühjalt käimine see ei olnud. Käesoleva aasta kohta ei oska hetkel veel kommenteerida ? võimalik, et siiski osaleme ka tänavu, kindel see aga veel pole.
Meie sel aastal igatahes enam ei osale. 2002. aasta FoodFesti messil käisime, kuid teisi lihatööstusi ja seadmeid oli seal küll väga vähe, vist kusagil 2?3 neid ainult väljas oligi. Osavõtt oli kuidagi äärmiselt nõrk ning messil käimine ei tasunud meie jaoks ära. Kindlasti on ka pilet natuke liiga kallis ? inimesed on ikkagi harjunud, et saavad sellise piletihinna eest rohkemat, et neile pakutakse midagi enamat.
Sel aastal ei kavatse me kindlasti osaleda, sest juba eelmisest aastast alates on veinitootjatel eraldi mess ? Estonian Wine Challenge. 2002. aasta FoodFestil osalesime oma ettevõttega aga küll ja jäime selle messiga ka väga rahule. Kuna sellest on praeguseks juba kaks aastat möödas, siis pole kõik muljed enam detailselt meeles.