Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hinnasõda kütuseturul teeb elu raskeks väiksematel jaemüüjatel
Nädal tagasi teatas kahe Tartus asuva bensiinijaama müükipanekust OÜ Favora Tanklad omanik Aivo Pärn, ühe jaama sulgeb ka Krooningi tanklakett, firmast koondatakse ühtlasi üle poole töötajatest. Septembris võttis Hydro Texaco Eesti AS üle viis SarBensi kaubamärki kandvat tanklat Saare- ja Muhumaal.
?Kuskil tagasahtlis peab väga palju raha olema,? rääkis üheksat tanklat omava ASi Mahta Kütus juhataja Ennu Tammemägi praeguse olukorraga toimetulemisest. ?Investeeringutest ärme siis räägi hetkel.?
Mahta Kütus seni veel tanklate sulgemisele või müügile mõelnud pole. ?Ega sellises turusituatsioonis müügist õiget hinda vist ei saa nagunii,? lisas Tammemägi.
ASis Krooning koondatakse 55 töötajast 28, lisaks lõpeb tööleping veel kolme inimesega. Alles jääb koos kolme lapsepuhkusel oleva töötajaga 17 inimest. Ettevõtte juhataja Riho Rõuk päris kinni panemisele ei mõtle: ?Eks lootus sureb viimasena.?
Rõugu sõnul oleks neil jätkusuutlikuks tegutsemiseks vaja teenida bensiiniliitrilt umbes 10 senti kasumit, siis oleks firma aastane kasum miljon krooni ja jääks raha ka investeeringuteks. Praegu jäädakse aga miinustesse. ?Müües aastas 10 mln liitrit kütust hinnaga 10 krooni liitrilt, on käive 100 mln krooni,? rääkis Rõuk. ?Kui vaatad, et sa ei saa sealt 10 000 krooni kasumitki, siis see paneb mõtlema.?
Eelmisel aastal teenis Krooning 92 mln kroonise käibe juures ligi 80 000 krooni kasumit. Selle aasta majandustulemused tulevad Rõugu kinnitusel oluliselt nõrgemad.
ASi Dio Oil Est juhatuse esimees Aare Kaur ütles, et olukord on hull just selles mõttes, et Neste müüb hulgi sama hinnaga, mis tanklates. ?Tekib küsimus, millise marginaaliga teised jae müüa saavad,? rääkis ta. Praegune turusituatsioon pärsib Dio Oil Esti tegevust peamiselt arenguplaanide osas, kinni esialgu midagi panema ei hakata.
Kaheksat tanklat omava ASi Eksar Transoil tegevjuhi Märt Mägi sõnul on samuti olukord turul keeruline. Võttes arvesse viimast bensiini hinna tõusu maailmaturul, võiks Mägi ütlusel olla bensiini hind umbes krooni võrra kallim kui praegu.
Tema sõnul on Neste ja Statoili hinnasõja juures küsimus just selles, kes jõuab selle üle elada. ?Loodame seda, et selle nullmarginaaliga müügi initsiaatoritel saab raha ükskord otsa.?
Ennu Tammemäe juhitaval Mahta Kütusel on lootust siiski autokütuste osas väikeses kasumis lõpetada, kuigi ettevõtte juhataja tõdes, et see aasta tuleb viletsam kui eelmine.
Eelmisel aastal 360 mln kroonise käibe juures kümnemiljonilisest kahjumist teatanud 22 tanklat omav AS Olerex loodab pärast möödunud aastal alustatud ümberkorraldusi jõuda mõõdukasse kasumisse. Turundusjuht Antti Moppeli sõnul suudetakse seda isegi vaatamata keerulisele turuseisule, kuigi tulemused veidi ikka kannatavad.
Neste Eesti ASi juhi Indrek Kaju sõnul on hetkeolukord kõigi jaoks keeruline. ?Jaeturul on hinnatase selline, et see on kõigile raske,? lausus ta, lisades, et kütuse hulgiostuhindade vahe on tegelikult suhteliselt pisike. Väidet, et Neste müüb hulgi sama hinnaga, mis jae, Kaju kommenteerida ei soovinud, viidates sellele, et hetkel tegeleb selle küsimuse uurimisega konkurentsiamet.