Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroopa autotööstus hädas jaapanlastega
Läinud nädalal teatas GM, et plaanib eeloleval kahel aastal koondada 12 000 inimest ehk viiendiku töölistest kontserni Euroopa tehastes, mis on viimased kuus aastat kahjumit andnud.
Tänaseks on ametiühingud kavandanud ulatusliku protestiaktsiooni - lisaks läinud nädalal Saksamaal Bochumis Opeli tehases alanud streigile seiskub kaheks tunniks töö kõigis General Motorsi Euroopa tehastes - Belgias, Poolas, Portugalis, Hispaanias, Suurbritannias, Rootsis ja mujal Saksamaal.
Kuid kärped on vältimatud - ellu jäämiseks peavad kulud alanema ja tootlikkus tõusma, on GM Euroopa juht Carl-Peter Forster hoiatanud kontserni Rootsi Trollhättani ning Saksa Bochumi ja Rüsselsheimi tehaseid. Vähemalt ühte neist ähvardab sulgemine.
Euroopa tootjatele surub peale konkurents Aasiast. Pärast seda, kui kaubandustõkked Euroopa autoturul 1999. aastal kadusid, on Toyota müük Euroopas peaaegu kahekordistanud - 830 000 sõidukile aastas.
Ennustatakse, et Euroopa autotööstust ootab ees samasugune Aokk ja restruktureerimine kui USA tootjaid kakskümmend aastat tagasi, kui turule tulid Jaapani konkurendid. Nagu USA tootjad toona, on Euroopa autotööstus hädas kõrgete kulude, kvaliteediprobleemide ja tarbijate "truudusetusega".
Selle aasta esimese üheksa kuuga kahanes viie suurima Euroopa autotootja turuosa läinud aastaga võrreldes 1,2 protsendipunkti võrra, samas kui viie suurima Aasia tootja turuosa Euroopas protsendipunkti võrra kasvas. Jaapanlastel on õnnestunud luua mudeleid, mis eurooplastele meeldivad ning ka kvaliteedilt on Euroopa autod Jaapanile alla jäämas. Saksa tarbijate seas tehtud rahulolu uuringus olid Jaapani margid viiel juhul seitsmest esimesel kohal, kirjutas hiljuti Wall Street Journal.
Jaapani autoatööstuse eelis on madalad kulud. Siin on oma osa juba 1950ndatel aastatel välja töötatud efektiivsel tootmismudelil, mida USA ja Euroopa tootjatel pole õnnestunud kopeerida. Aasia tootjad on Euroopasse laienedes ehitanud tehased madalamate kuludega riikidesse. Näiteks Korea Hyundai ehitab tehast Slovakkiasse, kus töölise tunnipalk on 4,80 dollarit. Toyota hakkas tänavu mahtuniversaale tootma Türgis, kus töölise palk on 3,60 dollarit tunnis.
Autotööstuse töölise tunnipalk endisel Lääne-Saksamaal kõrgeim maailmas - 40 dollarit tunnis.
General Motorsi suurimad koondamised on kavandatud Saksamaal. Ka Volkswagen püüab vähendada sõltuvust Saksamaa tehastest. Alternatiivina koondamistele nõuab Volkswagen palgakulude kärpimist kolmandiku võrra, et säilitada Saksamaal 30 000 töökohta.