Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
SCOR - uus abivahend tarneahelate ja äri juhtimiseks
Mudel sobib nii lühikeste kui ka pikkade protsesside kirjeldamiseks, mõõtmiseks ja arendamiseks. Seda kasutades saab modelleerida tarnijate tarnijaist klientide klientideni ulatuvaid tarneahelaid. Tegemist on tööriistaga, mille abil saab visualiseerida laiaulatuslikke tervikuid.
Üha sagedamini on firmajuhid hakanud tõdema, et konkurentsieeliste saavutamiseks ja edu hoidmiseks ei saa turunduse neljast P-st kolmele enam kuigi palju loota.
Product'i ehk toote, olgu see kui tahes innovatiivne ja originaalne, kopeerivad konkurendid müügiedu korral vaid mõne nädalaga.
Price ehk hind ei võimalda enam teistest turuosalejatest märkimisväärselt erineda.
Promotion ehk müügiedendus on kulukas ja prognoosimatute tagajärgedega. Reklaamiguru David Ogilvy on öelnud, et 99% reklaamist ei teeni eesmärki, teine tsitaat väidab, et pool reklaamirahast läheb paratamatult raisku.
Placement ehk neljas P on edukuse viimane võimalusterohke reserv. Selle roll on nõutavate toodete ja teenuste klientidele kättesaadavaks tegemine. Lisaks hõlmab see hulgaliselt protsesse ja nendevahelisi seoseid. Seda elementi mõjutavad muu hulgas transpordi-, ladustamis-, tootmiskulud, varude hoidmise, tellimuste käsitlemise ja informatsioonikulud. Mida suurem on ettevõte, seda suurem on tõenäosus, et paljud protsessid ei ole teostatud efektiivseimal moel. Ebaefektiivsus ja valesti planeeritud protsessid on suuremate kulude peamisteks põhjusteks, mis omakorda on tingitud täiusliku, standardsetel mõõdikutel põhineva ülevaate puudumisest.
SCOR hõlmab kõiki tarnija- ja kliendikontakte tellimuste esitamisest arvete maksmiseni, kaupade ning teenuste liikumist, turukäitumist nõudluse mõistmisest iga üksiku tellimuse täitmiseni.
Mudel võimaldab eri ettevõtete protsesse integreerida ja tarneahela osapooltel neid üheselt mõista. SCOR-mudel kirjeldab, analüüsib ja arendab kõiki klientide nõudluse rahuldamiseks tehtavaid tegevusi, lähtudes viiest põhiprotsessist: planeerimine, hankimine, "tegemine" (mitte vaid tootmine), tarnimine ja tagastamine. Sealjuures eristab mudel pakkumisahelad nõudlusahelatest.
Protsesse uuritakse detailideni kolmel tasandil. Esimesel määratakse, millist tulemust firma igalt protsessilt eeldab. Teine ja kolmas tasand kirjeldavad protsessid. Kolmandal tasandil viiakse sisse ka vajalikud muudatused.
SCOR ühendab äriprotsesside ümberkujunduse (Business Process Reengineering), võrdluse (Benchmarking) ja parimate praktikate analüüsi (Best Practices Analysis) tervikusse. Nii saab SCORi lisaks kolmetasandilisele struktuurile jaotada ka metoodiliselt kolmeks.
Esimene kirjeldab ja kujundab ümber protsessid, tuues esile muudatusvajadused, ja aitab leida piirangud. Muudatuste kohene sisseviimine on võimalik, ent kaart üksi ei suuda ennustada muudatuse mõju.
Teine osa annab mõõdetavad hinnangud erinevate võimalike muudatuste tagajärgedele. Sealjuures kasutatakse standardsetel mõõdikutel põhinevat SCOR-kaarti, mis aitab organisatsiooni eri osakondade ja samas tööstusharus tegutsevate firmade vastavaid protsesse omavahel võrrelda. Mõõdetakse tarneahelate peamisi näitajaid, nagu tarnekindlus, reageerimisvõime, paindlikkus, ahelate juhtimise kogukulud ja varade kasutamise efektiivsus.
Kolmas osa analüüsib mudeli soovitatud protsesside parandamise taktikaid.
Autor: Illimar Paul