Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Säästumarketi kasv jääb kaubandusturu keskmisele alla
Viimastel aastatel 44?45 kauplusega tegutseva nn odavpoeketi käibe kasvu näitaja on tänavu liikunud vastupidises suunas toidukaupade jaemüügiturule. Kui Säästumarketi esimese kvartali kasvunumber jäi napilt alla turu üldisele suundumusele, siis teises kvartalis kärises vahe suuremaks ? turg kokku kasvas 15%, Säästumarketi käive 10,3%.
Kolmanda kvartali vastav number on poeketil umbes 7% ning kuigi ametlik kaubandusstatistika on veel avaldamata, tuleb juuli-augusti jooksvaid tulemusi arvestades jaeturu üldine kasvunäitaja Säästumarketi omast kaks korda suurem.
Oma hoogsail laienemisaastail siinset kaubandusturgu raputanud ning madalate hindadega konkurendid ahastusse ajanud Säästumarketi tänavune kasv jääb märgatavalt alla 2003. aasta tulemusele, kui keti brutokäibeks mõõdeti 2,3 miljardit krooni ehk pea 20% enam kui 2002. aastal.
Kasvu aeglustumine võiks muu hulgas viidata küllastumisele Säästumarketi valitsetavas odavpoodide ni?is, samas ka suurenenud konkurentsile.
Turuvõitlusega põhjendas pidurduvat kasvunäitajat Säästumarketi juht Margit Uibokand, lausudes, et Säästumarket konkureerib kogu turuga. ?Vahet pole, kas Citymarket (kuulub Keskole nagu Säästumarketki ? toim.), Selver või Grossi pood. Ükskõik, kes tuleb kõrvale, ikka mõjutab.? Odavpoodide ni??i on tulemas veel T-Market ja Lidl ? seega on selleski turuosas oodata edasist paisumist, märkis ta.
Uibokand lausus, et kasvunäitajate võrdluses peab arvestama ka lisandunud kaubanduspinda.
Tema sõnul on Säästumarketi käibe kasv hea, arvestades seda, et poodide arv on püsinud sama ning ei tehta erinevalt konkurentidest reklaamikampaaniaid. ?Ühele ajale oktoobris on ajastatud Hullud Päevad, Mammutipäevad, Osturalli ja Laadapäevad. Teistes kauplustes käib sel ajal rahvast lihtsalt vähem, see igal juhul mõjutab,? tõdes ta.
Tänavu ootab Uibokand keti aastakäibe kasvuks 8% ning ka kasumi kasvu. Viimast näitajat Säästumarket ei avalda, mullu ulatus keti kasum hinnanguliselt 50 miljoni kroonini. ?Täna pole ühtegi Säästumarketit, mis tooks miinust, kahjumis poed panime kinni,? lausus ta, vastates küsimusele, kas Säästumarketeid mitte liiga palju pole.
Detsembri esimesel nädalal avatakse uued Säästumarketid Tabasalus ja Tartus.
Emori 2004 algul läbiviidud jaekaubandusturu uuringu kohaselt on Säästumarket Eesti suurim jaekett, moodustades 8,5% jaekaubanduse koguturust. Keti osakaal toidukaupade jaekaubanduses on ca 19%.
Konkurendid näevad Säästumarketi kasvu pidurdumise põhjusena nii leedulaste T-Marketi tulekut kui ka hinnatasemete ühtlustumist odavpoodides ning super- ja hüpermarketites.
Säästumarketi teemal küsitletud kaupmehed jäid valdavalt napisõnaliseks, soovimata hinnata konkurenti.
Küll märkis Rimi-keti juht Karmo Kaas-Lutsberg, et toidukauba jaekäibe üldisest kasvust rääkides tuleb arvestada, et osa kasvust toimub käibe ?legaliseerimise? tulemusena, kui inimesed suunduvad jätkuvalt turgudelt suuremate kettide klientideks.
Samas on just Säästumarket see, keda varasemalt peeti nn turuklientide haarajaks ning ettevalmistajaks teistele, kõrgema hinnatasemega kettidele.
?See loogika paistab nüüd toimivat,? ütles Selveri-keti juht Ain Taube. ?Säästumarketi klient läheb sissetuleku ja nõudmiste kasvades suuremaid võimalusi pakkuvasse poodi,? märkis ta, lisades samuti, et hinnavahe odavpoes ja suurtes supermarketites polegi enam nii suur, kui ta varem oli.
Taube sõnul võis Säästumarketi kasvule mõjuda ka T-Marketi jõuline sisenemine tänavu kevadest samasse turuni??i, kus tegutseb Säästumarket. ?Samuti on seal tegutsemas Grossi kauplused, mis rõhuvad ka hinnale,? lausus ta. Kui discounter?ite osas on konkurents tihenenud, siis super- ja hüpermarketite sektoris on Taube hinnangul kiirem kasv veel võimalik.
Nii raporteeris Selver hiljuti 20protsendisest käibe kasvust, seda numbrit ei tohiks oluliselt mõjutada kevadel avatud Saare Selver. Rimi võrreldavate kaupluste käibe kasvu näitaja oli aastal 2002 avatud poodide osas vahemikus +32?46%, varem avatud kaupluse puhul jääb see 11% piiresse. Samas pole kumbki neist kettidest veel kasumist rääkinud.
VP Marketi pressiesindaja Ivars Andin? teatas, et Säästumarketi kasvu pidurdumise põhjuseks võib olla ka T-Marketi ?väga edukas ja kiire laienemine discounter?ite sektoris Eestis?.